Alibaba – De Chinese legende

Alibaba: een introductie tot de Chinese gigant

Alibaba ontstond in 1999 toen oprichter Jack Ma de website Alibaba.com oprichtte. Op dat moment was Alibaba niet veel meer dan een soort ‘Gouden Gids’ om Chinese productenten en fabrikanten in contact te brengen met buitenlandse zakelijke afnemers.

Inmiddels is Alibaba een beursgenoteerd bedrijf dat zijn weerga in de wereld niet kent en kan het zich meten met bedrijven als Google en Amazon. De Alibaba Group is een gevestigd in Hangzhou en bestaat uit inmiddels uit diverse internetbedrijven gericht op E-commerce waaronder business-to-business web portals, online detailhandel (Taobao AliExpress & Tmall) en betalingsdiensten (Alipay), een prijsvergelijkingszoekmachine en clouddiensten voor data (AliYun).

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden die Alibaba u biedt? Lees dan hier verder hoe u zelf op Alibaba aan Chinese zakelijke afnemers verkoopt en hoe u zelf op zoek gaat naar kwalitatieve Chinese leveranciers. Op deze pagina zullen we verder de ontstaansgeschiedenis van Jack Ma’s internetreus toelichten. Als u klaar bent om zich in te schrijven op Alibaba, ga dan via deze link naar Alibaba.com om uzelf gratis als koper of verkoper te registreren. (kies ‘join free’ op de site!)

Lees verder op onze site over: Kopen op Alibaba – Verkopen op Alibaba – Betrouwbaarheid – Ervaringen

De geschiedenis van Alibaba – Global Trade Starts Here

Alibaba is in 1999 door achttien mensen opgericht. Het bedrijf staat vanaf het eerste moment onder leiding van de ‘Chinese Steve Jobs’ Jack Ma. Ma is een voormalig leraar Engels in Hangzhou, China.

Initieel is Alibaba opgezet als een business to business platform (b2b) om Chinese fabrikanten in contact te brengen met buitenlandse afnemers. Inmiddels vindt een groot deel van de business zich ook andersom plaats: Chinese afnemers die op zoek zijn naar buitenlandse verkopers. Er zijn dan ook diverse Nederlandse ondernemers erg succesvol met partijhandel richting China via Alibaba.com.

Taobao.com, Alipay, AliExpress & Tmall

In de jaren na 1999 het bedrijf fors gegroeid en is het steeds meer diensten gaan aanbieden om zo een eigen ‘ecosysteem’ op te bouwen. En met succes:

In 2003 werd Taobao.com opgericht (een Chinese marktplaats en bedoelt als platform voor en door consumenten oftewel c2c).

In 2004 werd Alipay opgericht, een betalingsdienst. Alipay handelt ongeveer de helft van alle online betalingen af binnen China. Bij de meerderheid van deze transacties wordt er gebruikgemaakt van één van de sites van Alibaba.

In 2008 zag Tmall het licht: ‘Tmall’ is een samenvoeging van Taobao en Mall en is het platform waarop de (internationale) merken hun producten verkopen aan de Chinese consument (b2c). Zowel Taobao als Tmall zijn bedoelt voor Chinese verkopers en Chinese verkopers. Met de toevoeging van Tmall Global in 2014 werd het enorme Chinese potentieel ook ontsloten voor niet-Chinese zakelijk verkopers. Een interessant feitje is dat alle winkels op Tmall geverifieerd zijn en dat de echtheid van bedrijven en producten op dit platform door Tmall wordt gegarandeerd.

Inmiddels zijn ook een eigen clouddienst toegevoegd met Aliyun en een internationale marktplaats waar wij Nederlanders ook terecht kunnen: AliExpress!  En dit is nog maar het topje van de ijsberg, want ook mediabedrijven, filmproductiehuizen, logistieke ondernemingen en fulfilment bedrijven behoren inmiddels tot het portfolio (en dan nog ben ik vast niet compleet 🙂

De beursgang van Alibaba

In 2005 bereikte het Amerikaanse Yahoo! een overeenkomst met de Alibaba Group. Yahoo! bracht de Chinese Yahoo! activiteiten in en met Alibaba gaat ze samenwerken om de positie in de Chinese markt te verstevigen. Yahoo! kocht verder voor $ 1 miljard aandelen Alibaba om deze van het noodzakelijk kapitaal te voorzien. Hiermee verkreeg Yahoo! zo’n 40% van de aandelen en 35% van het stemrecht in de groep en was daarmee de grootste aandeelhouder.

In 2013 wordt bekend gemaakt dat de Alibaba Group een beursnotering zocht in de Verenigde Staten Na 12 maanden volgt de emissie uiteindelijk in september 2014. Het tickersymbool van de aandelen werd BABA.

De aandelen werden tegen 68 US Dollar geïntroduceerd en er werden in totaal een kleine 15% van het totale aantal uitstaande aandelen verkocht voor 25 miljard dollar. Hiermee is het de grootste beursintroductie ooit in de Verenigde Staten. (het vorige record stond op naam van de Agricultural Bank of China) De beursgang maakte van Jack Ma in één klap de rijkste man van China en één van de rijksten van de wereld. En dat in 15 jaar. Niet gek voor een leraar Engels…

In 2015 had de Alibaba Group een totale omzet van 76 miljard RMB (12 miljard US Dollar) waarvan 24 Miljard RMB winst was. Om u een idee te geven: Dat is meer dan Amazon en eBay samen verkopen.

Lees nu verder hoe U kunt kopen of verkopen op Alibaba.com. Of schrijf u direct gratis in!

Benieuwd naar de betrouwbaarheid van Alibaba.com en de ervaring van andere gebruikers?