4 strategieën van Chinese e-commerce apps

E-commerce speelt voor veel Chinese consumenten een grote rol in het dagelijkse leven. Zowel online als offline marketing wordt ingezet door Chinese apps om zo veel mogelijk consumenten te bereiken. Bekende grote spelers als Alibaba en JD.com zijn dermate gegroeid in omvang en vermogen dat start-ups vrijwel niet de kans krijgen om te groeien.

Top 10 Chinese apps

top 10 chinese apps

top 10 chinese apps

Wanneer u een blik werpt op de afbeelding, ziet u de grootste spelers in de Chinese e-commerce in de top 4 staan: Taobao, de Chinese marktplaats (C2C), JD.com, een van de grootste online ondernemingen van China (B2C) en Tmall (B2B en B2C). TaoBao en Tmall zijn beide onderdeel van Alibaba.

Live streaming

De bekendste Chinese apps richten zich tegenwoordig op live streaming. Online beroemdheden prijzen producten van het betreffende platform aan en adviseren de consument om het product ook daadwerkelijk te kopen.

Met name vrouwen tussen de 20 en 30 die online bekend zijn geworden door filmpjes te maken waarin zij het gebruiken van make-up uitleggen, zijn in trek bij deze Chinese apps. Deze bekende mensen prijzen in hun filmpjes/vlogs kleding aan van de betreffende app.

 

 

Content is koning

TaoBao is een goed voorbeeld wat betreft het creëren van content op een platform waar wordt gehandeld. De Chinese marktplaats heeft een nieuwsrubriek genaamd ‘Taobao Headlines’. JD.com haar versie is JD Findings.

Een ander goed voorbeeld is de inzet van content door Alibaba. Zij hebben ontzettend veel content gecreëerd in de vorm van tekst en video’s waar hun concept en de mogelijkheden voor verkopers en kopers stap voor stap wordt uitgelegd.

Consolidatie van de markt

Op de Chinese e-commerce markt wordt door veel bedrijven samengewerkt of worden zelf fusies gesloten tussen ondernemingen. Zo heeft Alibaba tal van kleine Chinese e-commerce bedrijven overgenomen, waar zowel Alibaba als de overgenomen onderneming baat bij had.

Verander de focus

Xian Yu, een tweedehands e-commerce bedrijf is in één jaar tijd van de 10e naar de 7e plek gegaan. Alibaba investeerde in maart 2016 15 miljoen dollar in de onderneming.  Zo bedacht het bedrijf om consumenten hun eigen winkel op te zetten, dat ze kunnen runnen met hun smartphone. Daarnaast kunnen de verkopers van tweedehands producten promotie maken voor hun producten door middel van spraakopnames te uploaden, wat de app een sociale invalshoek geeft.

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,