Alibaba sluit deal met Deens containerbedrijf Maersk

Eén van de grootste internetbedrijven ter wereld, dat wordt gerund door Jack Ma, gaat in zee met het Deense containerbedrijf Maersk. Tevens de grootste containerrederij ter wereld. Bij Alibaba hebben bedrijven al langer de mogelijkheid om een container met producten te kopen. Sinds kort kan men via een online systeem de verscheping van de producten zelf regelen. De Antwerpse expediteurs zouden hier de dupe van zijn, maar houden hoop. 

Alibaba OneTouch

Alibaba’s systeem OneTouch is een reisbureau voor producten die overzees moeten worden verscheept. Men boekt dus zelf de reis voor de producten die zij hebben aangeschaft. Alibaba is een internetbedrijf die alle takken van sport wil beoefenen. Dat betekent dat zij – waar mogelijk – alle processen in de productieketen voor haar rekening wil nemen. Zo ook de logistiek. De Chinese internetgigant heeft belang in Chinese koeriers en pakhuizen. Via de onlinedienst OneTouch kunnen Chinese exporteurs hun logistiek en douaneverplichtingen regelen. En afnemers kunnen online een plek reserveren op een schip van Maersk.

Het aanbod is tot dusver echter nog beperkt. Men kan de verscheping van producten enkel regelen als de producten de reis moeten afleggen vanaf Shangai of Ningbo naar havens in Europa en Azië.

Expediteurs

Normaal gesproken zijn zogeheten ‘expediteurs’ de reisbureaus die instaan voor de verzending van goederen voor andere bedrijven.  80 procent van de goederen die de Antwerpse haven in- en uitgaan, passeert deze expediteurs.

De Antwerpse expediteursvereniging VEA ervaart al enige tijd concurrentie van buitenaf. Zo worden startu-ups opgezet die online platformen en apps ontwikkelen, Über experimenteert met ‘iedereen-expediteur’ en Amazon koopt vliegtuigen.

maersk alibaba

Expediteurs zijn zich ervan bewust dat zij hun bedrijf moeten automatiseren om met de tijd mee te gaan en dat zij zich moeten specialiseren. Alibaba en Maersk regelen vlekkeloos het maritiem transport van producten. Huidige en relatief kleine expediteurs moeten toegevoegde waard leveren: etikettering, bundelen van kleine pakjes, zoeken naar vervoer met de minste CO2-emissie en richten op nichetransporten- of bestemmingen.

Een voorbeeld ter visualisatie: Stel u wilt een rondreis maken door Zuid-Afrika. Als u dit online wilt boeken, zult u tegen bepaalde aspecten aanlopen. Uw reis lijkt namelijk te complex te worden om online te regelen. En wellicht heeft u specifieke wensen. Daarom gaat u naar een fysiek reisbureau, waar u zeker bent van een goed geregelde rondreis. Expediteurs zien ook hun rol hierin.

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,