Alibaba: The House That Jack Ma Built

Vorig jaar was het de Nederlander Hans Moleman die een boek schreef over Jack Ma. Dit jaar bracht de Brit Duncan Clark een boek uit over Alibaba: ‘Alibaba: The House That Jack Ma Built’. Clark weet Alibaba op een accurate manier te beschrijven, voorspelt de wereldwijde impact en bespreekt uitgebreid waarom het zo bijzonder is dat uitgerekende Jack Ma de op één na rijkste Chinees is.

Wat is Alibaba?

Het is een vraag die vaak gesteld wordt. De meest voor de hand liggende uitleg is het idee van het ecosysteem, waarin verschillende bedrijven elkaar complementeren. Clark weet het zeer eenvoudig te houden en zegt dat Alibaba in de kern een online bazaar is, waarop tegenwoordig ongeveer 9 miljoen ondernemers hun producten en/of diensten aanbieden. Clark spreekt van 3 essentiële elementen, die dit concept Alibaba-eigen maken: e-commerce, logistiek en financiële dienstverlening, ook wel de ‘ijzeren driehoek’. Zo werkt Jack Ma samen met de 15 grootste koerierdiensten van China in Alibaba’s bedrijf Cainiao. Dit logistiekbedrijf bezorgt meer dan 30 miljoen pakketjes per dag. Alles rondom de financiële wereld in Alibaba wordt geregeld via Alipay, waar meer dan 750 miljard dollar aan online transacties per jaar worden gedaan. Omdat Alibaba alle aspecten in eigen hand heeft, is het bedrijf niet te vergelijken met een ander bedrijf.

Alibaba heeft grotere impact dan Amazon

Clark noemt een eigenlijk logische reden voor het feit dat Alibaba een grotere impact heeft in het binnenland dan Amazon heeft in de Verenigde Staten. De Chinese overheid heeft vrijwel niet geïnvesteerd in infrastructuur, menselijk kapitaal, klantenservice en logistiek. Eindstand zat de retailsector in de slop en was er vrijwel geen bedrijf die kon concurreren met een professioneel internetbedrijf als Alibaba. Hierdoor heeft het bedrijf van Ma een veel grotere impact op retail in eigen land dan Amazon in de Verenigde Staten. Ma wist dit als volgt te omschrijven: “e-commerce is in Amerika het dessert, maar in China het hoofdgerecht.”

Impact Alibaba op westerse consumptie

Alibaba deed eerder een poging om Amazon het leven zuur te maken met de site 11main.com. Dit bleek tevergeefs. Clark voorspelt dan ook dat Alibaba weinig impact zal hebben op de westerse consumptie. De retailmarkt in het Westen is namelijk zowel offline als online al op een niet eerder bereikt hoogtepunt. Maar Clark voegt hier wel aan toe dat Alibaba wel een aandeel zou kunnen leveren in nieuwe sectoren, zoals cloud computing en big data. Dat Jack Ma een persoon is waar rekening mee gehouden moet worden, is een ding dat zeker is. Een voorbeeld om dit duidelijk te maken is dat tijdens een recente top op de Filipijnen interviewde de Amerikaanse president Barack Obama de topman van Alibaba, in plaats van andersom.

Jack Ma werd niet aangenomen bij KFC

Jack Ma is om te beginnen geen (politiek correct) wonderkind. Wiskunde en programmeren blonk hij niet in uit. Daarnaast wordt hij niet gezien als moeders mooiste. Vaak wordt zijn gezicht vergeleken met die van ET. En dan is hij ook nog eens geboren in een gezin dat het alles behalve breed had.

Aan de andere kant is de oprichter van Alibaba bij uitstek een showman, heeft hij een ongekend charisme, kan hij de juiste mensen aantrekken en motiveren, heeft humor en is ook nog eens bescheiden, aldus Clark. Hij voegt eraan toe dat Ma bovendien goed om kan gaan met een tegenslag. Hij solliciteerde namelijk ooit voor fast food-restaurant KFC. Er waren 24 sollicitanten, waarvan 23 werden aangenomen en Ma was de enige die op zoek kon gaan naar een ander baantje. Dit weerhield hem echter niet van het najagen naar zijn droom.

 

Het hele verhaal van Alibaba en Ma is te lezen in het boek dat te verkrijgen is op managementbook.nl of op Bol.com

 

alibaba jack ma

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,