Het consulaat-generaal in Sjanghai publiceerde een gids voor Nederlandse bedrijven die producten willen verkopen in China. Deze gids telt 66 pagina’s en noemt belangrijke aspecten waar Nederlandse bedrijven rekening mee moeten houden als zij willen uitbreiden naar de Chinese markt. Naar verwachting stijgen de Chinese cross-border bestedingen met 64 procent de komende 4 jaar. Een onderzoek van eMarketer trok deze conclusie, die is weergegeven in onderstaand figuur.
Het Nederlandse kledingbedrijf G-star Raw verkoopt al een tijd haar producten op het verkoopplatform Tmall. Tmall is een vertakking van de Chinese internetgigant Alibaba. Onlangs is G-Star een meer diepgaand partnerschap aangegaan met de Chinese e-tailer. De nadruk in de samenwerking komt te liggen op marketing. Dit liet omnichannel marketing directeor Jeffrey Duyvesteijn weten aan FashionUnited.
G-Star ziet mede door deze ontwikkelingen grote kansen voor zichzelf op de Chinese markt.
Merk positioneren
De zaken op Tmall gaan dermate voortvarend dat G-Star nieuwe kansen ziet. Via Twinkle laat G-Star weten dat zij zich verder willen positioneren op de Chinese markt. In maart ging het Nederlandse kledingbedrijf op een handelsmissie naar China. Een bezoek aan Alibaba was hier onderdeel van.
55 webwinkels
Intussen is G-Star gevestigd in 70 verschillende landen. In 55 landen daarvan worden de producten aangeboden via een webwinkel. De distributie van de kleding vindt plaats in 5 magazijnen.
Verkopen In China
In de gids staat tevens dat Chinese consumenten het liefste buitenlandse producten kopen op Chinese platformen. Dit betekent dus dat G-star’s producten liever worden gekocht op Tmall van Alibaba, dan in een Chinese webshops van G-star. De verdere conclusies omtrent dit onderwerp kunt u aflezen in onderstaand figuur.
Wat misschien wel het belangrijkste is om te weten voor Nederlandse bedrijven: hoe hoog zijn de kosten om uit te breiden naar China? Op die vraag wordt concreet antwoord gegeven door een tabel, die hieronder is weergegeven.
Zoals u kunt zien, lopen de kosten erg uiteen. De kosten voor Tmall Global liggen hoger dan bij de overige drie platformen.
Meer informatie?
Als u meer wilt weten over het verkopen op Tmall, kunt u de gids raadplegen of onze pagina bezoeken. Wilt u misschien meer weten over het zaken doen op JD Worldwide?, kunt u tevens gebruik maken van de gids, maar het is ook een mogelijkheid om onze pagina te raadplegen omtrent het verkopen op JD.com.