WeChat onmisbaar in China

Praat met recruiter Nobels over China en binnen de kortste keren valt de naam WeChat. Ze is niet ingehuurd om promotie te doen, het bleek gewoon een noodzakelijke app voor wie in China leeft of met Chinezen wil communiceren.

Geen Westerse social media

“Ik kwam in China en alles wat ik in Nederland gebruikte, deed het hier niet. Twitter, Facebook en Whatsapp werden geblokkeerd. Toen leerde ik WeChat van het Chinese bedrijf Tencent kennen en dat verenigt eigenlijk al die platformen. Nu helpt het me bij bijna alles. Het opent de deur naar normale gesprekken. Vaak zit ik tegenover een Chinees te appen via WeChat met de vertaalfunctie erop.”

WeChat is populair

WeChat is enorm populair in China met 700 miljoen actieve gebruikers. WeChat heeft niet alleen een chatfunctie zoals WhatsApp, het heeft ook een Facebookfunctie en een betaalfunctie. “Inmiddels heb ik meer dan 2000 contacten in WeChat en komt 80 procent van mijn business via de app.”

Linkedin kun je koppelen aan WeChat wat zakelijk ook weer handig is. Bedrijven als KLM, Booking.com en Philips bieden daar ook service en delen aanbiedingen en kortingen uit. Chinese bedrijven doen dat nog veel meer. Ze gebruiken WeChat voor branding, e-commerce en service.

Betalen met WeChat

Ook is het mijn portemonnee. Je kunt betalen via WePay in WeChat. Een verkoper scant een QR-code van mijn telefoon en ik heb betaald. Ook kun je elkaar geld sturen. In China kun je inmiddels zonder cash leven. Als ik de deur uitga, heb ik alleen een telefoon nodig.” WeChat biedt ook nog de mogelijkheid om te bellen en te videochatten.

Zakelijk gebruik

En de locatiefunctie is een veel gebruikte toepassing. Om te zien waar mijn afspraak is, of om de taxichauffeur te laten zien waar ik wil zijn. Dat is echt noodzakelijk in een Chinese stad als Shenzhen. Tot slot wordt de app volop zakelijk gebruikt in China. Zakenrelaties onderhoud je niet door geregeld te mailen of te bellen, je houdt contact via WeChat. En dan kan het zelfs gebeuren dat je elkaar in een formele relatie al heel snel emoticons gaat sturen.“Ik keek daar ook van op, maar hier is het heel gewoon om dat snel in de conversatie op te nemen.”

Actief in de e-commerce sinds 2002 en inmiddels 15 jaar geleden voor het eerst in China, is de auteur vanaf het eerste begin gegrepen door de enorme omvang en kansen die Chinese e-commerce biedt. “We staan met aan het begin van een revolutie die zijn weerga niet kent en binnen nu en 5-10 jaar koopt de Nederlandse consument net zo makkelijk zelf direct in China als nu bij Bol.com of AH.nl.” Op KopeninChina krijgt u een indruk van de mogelijkheden die Chinese e-commerce u biedt. Mist u iets, heeft u suggesties of een vraag? Neem dan vooral contact op!

Geplaatst in Nieuws Getagd met

Geef een reactie