Europese e-commerce wetgeving

Is Europese e-commerce wetgeving van toepassing?

e-commerce wetgeving

Wetgeving voor Chinese webshops is anders

In de meeste gevallen zal dit niet het geval zijn. Wanneer u een bestelling plaatst, zult u in de algemene voorwaarden moeten kijken bij wie u de order plaatst. Dat zal veelal een Chinees bedrijf zijn. Deze bedrijven hoeven niet te voldoen aan de Europese e-commerce wetgeving. Dit in tegenstelling tot uw aankopen bij Nederlandse of Europese webshops.

Dit heeft een aantal consequenties waarvan we de belangrijkste hier voor u op een rijtje zetten:

Informatieplichten van Chinese webshops

Volgens de Europese wetgeving moeten Europese webshops voorafgaand aan een koop duidelijk hun gegevens, waaronder telefoonnummer en e-mailadres beschikbaar stellen aan de klant. Chinese shops hebben die verplichting dus niet (let wel: dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het niet doen!). Om een goede indruk te krijgen van de betrouwbaarheid van een webshop kunt u de ervaringen en reviews op onze website doornemen voordat u een aankoop plaatst.

Herroepingsrecht

Europese kopers hebben bij Europese webshops het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelde goederen zonder opgaaf van reden de koop te annuleren. Dit is waarschijnlijk het grootste ‘probleem’ wanneer u iets in China koopt: Dat recht biedt geen enkele shop u. En daar valt ook wel wat voor te zeggen als u de gemiddelde verzendtijd van 20 dagen in ogenschouw neemt. Wanneer dit recht wel van toepassing zou zijn en u maakt er halverwege het transport naar Nederland gebruik van en annuleert de koop, dan heeft de Chinese verkoper een probleem.

Recht op retour heeft u meestal wel, maar reken op stevige verzendkosten naar China. Een interessante bescherming die door meerdere Chinese bedrijven wordt aangeboden (meestal de marktplaatsen zoals AliExpress) is de buyer protection. Dankzij deze regeling krijgt de verkoper pas na 60 dagen door de marktplaats betaald voor uw order. Mocht er in de tussentijd een probleem optreden (garantie, afwijkende producten etc) dan roept u de buyer protection in en krijgt de verkoper niet betaald tot er een oplossing is gevonden. Let wel: Uw klacht zult u goed moeten documenteren want er wordt niet zomaar terugbetaald.

Betaalkosten

Onder Europees recht mag een verkopende webshop alleen die betaalkosten aan de consument in rekening brengen die hij zelf moet maken. Chinese webshops kennen die beperking niet. Maar laat ik er aan toevoegen dat ik nog geen shop ben tegen gekomen die exorbitante betaalkosten (mochten ze uberhaupt al gerekend worden) aan hun klanten berekenen.