Verkopen op Tmall Global

De B2C marktplaats van het bedrijf Tmall Global biedt de mogelijkheid aan niet-Chinese bedrijven om hun producten te integreren in de Chinese consumentenmarkt en een afzetmarkt te creëren onder Chinese kopers. Het feit is dat slechts 22 procent van alle Chinezen online producten koopt. Pas als we de koopkracht weten van de Chinese bevolking, zegt deze 22 procent ons ook echt iets. Anders is dit slechts een manipulerend lokkertje, waardoor u gaat denken dat er nog tal van mogelijkheden zijn voor nieuwe bedrijven in de Chinese consumentenmarkt. Als we naar de verandering van de koopkracht per hoofd van de bevolking, lijkt deze inderdaad veranderd in positieve zin (voor bedrijven):

Figuur 1. Op de y-as ziet u het bruto nationaal product per hoofd van de Chinese bevolking in dollars en op de x-as ziet u de jaren.

BNP per hoofd China

Bron cijfers: CIA

Even ter vergelijking: In 2014 was het BNP per hoofd van de bevolking van China $14.300 en in Nederland was deze $49.300. De koopkracht van de Chinese consumenten lijkt te blijven stijgen. Met deze kennis kan geconcludeerd worden dat de Chinese consumentenmarkt nog steeds aantrekkelijk lijkt voor nieuwe bedrijven. Nu weten we dat het de moeite waard is om de mogelijkheden op Tmall Global voor Nederlandse bedrijven te bespreken.

Registratie Tmall

Het is mogelijk om zelf uw bedrijf te lanceren op Tmall Global. Ten eerste moet u geregistreerd staan als een bestaand bedrijf. Dit kan in Nederland bij de Kamer van Koophandel. Het is dus niet nodig om uw bedrijf in de Chinese versie van de KVK te laten inschrijven. Daarna moet u over bepaalde certificaten beschikken waarmee u kunt aantonen dat u uw producten overzee kunt versturen en relevante certificaten omtrent voorraden. Dit zijn enkele eisen van vele. Normaal gesproken is de website van Tmall in het Chinees. Er is echter een Engelstalig bestand opgesteld waarin alles staat over het registreren op Tmall. Hier vindt u tevens alle eisen die worden gesteld en waar u aan moet voldoen.

Kosten van Tmall

Om u alvast een indicatie te geven van het kostenplaatje: volgens Mike Mikkelburg – business development director van Ecargo (een bedrijf dat niet-Chinese bedrijven en merken helpt bij het verkopen en promoten van producten) – gaat dit u ongeveer $350,000 kosten voor een jaar. Dit betreft onbekende, middelgrote bedrijven. Tmall Global is dus enkel relevant voor middelgroot tot grote bedrijven met een royaal investeringsvermogen. Dit bedrag bestaat onder andere uit de volgende kosten: borg van $25.000 waarmee problemen met klanten worden bekostigd, een jaarlijkse bijdrage van $5.000 tot $10.000, commissie die verschilt van 5 tot 6 procent. De meeste kosten zitten volgens Mikkelburg in de mensen die u moet betalen die dagelijks toegewijd uw bedrijf in de goede richting sturen. Dan moet u denken aan het werken aan de naamsbekendheid in China, marketing, digitale presentatie van uw bedrijf etc.

Barrières om te verkopen op Tmall.com

Als u besluit om uw bedrijf op eigen houtje te registreren en alles kwa distributie zelf te regelen, terwijl u nog geen netwerk heeft in China, is het succesvol uw webshop lanceren op Tmall een hele opgave. Om maar te beginnen met de taalbarrière, het hebben van een Chinees retouradres en een Chinese klantenservice. Hiervoor zijn instanties in het leven geroepen die u als bedrijf helpen. Nederlandse voorbeelden zijn Webshopinchina.com en Playheadchina.com.

Afbeelding 1. Webshopinchina.com

Webshop China

Afbeelding 2. Playheadchina.com

Playhead China

Nederland en Tmall

Er zijn naar verluidt ruim 80 Nederlandse bedrijven bekend die hun producten verkopen op Tmall Global. Noppies is een relatief bekend merk voor zwangerschaps- en babykleding: voor elke zwangere vrouw en jonge moeder. Ondanks dat er reeds fysieke winkels waren gevestigd in Hongkong, Peking en Sjanghai, verliep de voorbereiding zeer moeizaam: 1,5 jaar heeft het geduurd voordat Noppies producten kon verkopen op Tmall. Zonder goede contacten in China is het volgens dit bedrijf vrijwel onmogelijk om als bedrijf producten te verkopen op Tmall.

Ook blijken designproducten van Europese merken in trek te zijn onder de Chinese bevolking. Een bedrijf dat hier goed op heeft ingespeeld is Flinders. Chinezen blijken graag luxe goederen te kopen van Europese merken.

U zult het bijna niet geloven, maar er is een speciale Nederlandse pagina op Tmall met enkel Nederlandse verkopers. Albert Heijn is hier één van. Het zogeheten Holland Paviljoen is in begin 2015 geopend. Als u deze pagina zelf wilt bezoeken, dat kan via holland.tmall.com. Op onderstaande afbeelding kunt u al enige sfeerimpressie opdoen.

Nederland Tmall

Alternatief

U ziet zeer veel potentie in de relatie tussen de Chineze consumentenmarkt en uw product, maar u beschikt niet over de liquide middelen, dan is er een alternatief. U kunt er voor kiezen om op eigen kracht producten te verkopen aan Chinese kopers. Dit kan door het ePass-systeem toe te passen in uw webshop, waardoor Chinese kopers met Alipay kunnen betalen. Hiermee voorziet u Chinese kopers van een betaalgemak, omdat Alipay eigenlijk voor Chinezen, iDeal is voor Nederlanders. Wat betreft het betaalgemak dan, want Alipay is in principe nog veel meer. Als u meer over Alipay wilt weten, klik dan hier. De drempel om een product te kopen wordt dan gewoon lager, omdat het betalen dan vele malen makkelijker is. Een goedkopere manier is via Alibaba.com. Daar hoeft u echter geen bedrijf voor te zijn. Het enige dat u hoeft te doen is een lidmaatschap afsluiten, dat iets goedkoper is dan de registratie via Tmall. Het verkopen op Alibaba.com wordt op deze pagina uitgebreid besproken.

Dus bent u een interneteur en zie u kansen voor uw product op de Chinese consumentenmarkt? Tmall is een goede – doch dure – optie voor middelgrote tot grote bedrijven. Maar bent u en nog onbekende en een relatief klein bedrijf? Er bestaan alternatieven.