Chinese vraag naar melkpoeder daalt op Tmall

De Chinese honger naar Nederlandse melkpoeder voor baby’s daalt snel. Winkels zien steeds minder professionele opkopers. Dit is een zegen voor jonge ouders, want de babyvoeding is nu vaak weer voorradig. Recente maatregelen van de branche tegen de overlast van opkopers hebben effect.

Detailhandel Nederland merkt dat de laatste maanden duidelijk minder babymelkpoeder wordt verkocht voor de Chinese markt. Volgens woordvoerder Bert van Steeg nemen de lange rijen af die ‘s ochtends al vroeg voor de winkels stonden.

Bij filialen van Albert Heijn en Etos is ‘minder vraag en minder overlast dan voorheen’, zegt een woordvoerder van Ahold. Producent Nutricia constateert tevreden dat de vraag inzakt. “Er zijn daardoor steeds minder incidenten waar winkelpersoneel en klanten last van hebben”, stelt woordvoerster Albertine van Wolfswinkel.


Maximaal 2 pakken babymelkpoeder

Om de overlast van opkopers in te perken, was een van de maatregelen dat klanten niet meer dan twee pakken babymelkpoeder mochten kopen (zie afbeelding).


Nederlandse productie 50 miljoen per jaar

De branche heeft er alles aan gedaan om de overlast te bestrijden. Zo mochten klanten nog maar één pak per persoon kopen. Producent Nutricia schroefde de Nederlandse productie op met 50 miljoen pakken per jaar.


Deal met Tmall Global

Begin dit jaar sloot Nutricia bovendien een deal met de Chinese webshop Tmall Global. Die brengt de in Nederland gemaakte melkpoeder nu direct op de Chinese markt tegen veel lagere prijzen dan de handelaren vragen.

Geplaatst in Nieuws Getagd met