Walmart breidt uit in China

Het is nog niet zo lang geleden dat Walmart de samenwerking aanging JD.com. Ook wel bekend als de tegenhanger van Alibaba. Walmart lijkt voldoende kansen te zien in het Chinese e-commerce bedrijf om meer vermogen te investeren in de Chinese online markt.

In juni veranderde Walmart van koers toen zij haar Chinese online supermarkt Yihaodian overdroeg aan JD.com. De Amerikaanse retailer leek voor meer zekerheid en te gaan en verruilde Yihaodian voor aandelen in JD.com. De uitbreiding blijkt het dubbele te zijn van de destijds verkregen aandelen. Waar Walmart in juni nog beschikte over 5 procent van de aandelen van JD.com, beschikt de grootste retailer ter wereld momenteel over 10 procent van de aandelen van JD.com.

Walmart doorziet Chinese markt

De gemaakte keuze in juni blijkt een weloverwogen keuze te zijn geweest, die goed is uitgepakt. De Chinese online markt wordt namelijk gedomineerd door Alibaba en JD.com haar bijdrage is alles behalve onverdienstelijk. Walmart poogde met Yihaodian een gooi te doen naar het domineren van de Chinese e-commerce. Al snel werd duidelijk dat zelfs de grootste retailer wereldwijd geen kans maakt op de koppositie. Door de rol van een passieve investeerder aan te nemen, worden de barrières van de Chinese cultuur en het koopgedrag van Chinese consumenten ontweken. Dit lijkt de beste manier om tegen Alibaba te kunnen concurreren.

Indiase e-commerce als nieuwe frontier

De Verenigde Staten zou de Verenigde Staten niet zijn als zij haar ‘frontier’ op elk front niet zouden willen verleggen. Naast China blijkt de Indiase e-commerce in het oog gevallen te zijn van de Amerikaanse supermarktketen. Flipkart, de grootste Indiase e-commerce partij onderhandelt momenteel met het Amerkaanse Walmart. Als dit tot een overname of een samenwerking blijkt te komen, kan de concurrentie met Amazon serieus worden genoemd. Amazon is namelijk erg populair in de wereld van de Indiase e-commerce.

 

Afbeeldingsresultaat voor walmart

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,