Betrouwbaarheid van DHgate

In dit geval gaat het niet zozeer om de betrouwbaarheid van de webshop, maar om de betrouwbaarheid van de van de verkopers op DHgate omdat DHgate zoals AliExpress eigenlijk een marktplaats is. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie soorten verkopers:

  • Geen label (3)
  • Premium Merchant (2)
  • Top Merchant (1)

De labels worden toegekend op basis van klantenservice, productkwaliteit, jaarlijks verkoopvolume, klanttevredenheid, het percentage klanten dat terugkomt en veilige transactie. Het label Premium Merchant is te herkennen aan de blauwe kleur en de letter P. Het label waarmee een verkoper als een van de beste verkopers wordt gekenmerkt, is Top Merchant en is te herkennen aan de gele kleur en de letter T. De labels staan rechtsboven, naast de naam van de verkoper. Zie onderstaande afbeeldingen ter verduidelijking.

DHgate.com

 

 

 

 

 

 

 

DHgate betrouwbaarheid

 

 

 

 

 

 

 

 

Betrouwbaarheid DHgate.com

 

 

 

 

 

 

 

 

Buyer Protection

Anders dan bij MiniInTheBox, besteedt DHgate veel aandacht aan de buyer protection. Dit klinkt logisch bij een marktplaats als DHgate, omdat het niet een ‘gewone’ Chinese webshop betreft die haar producten verkoopt onder één bedrijfsnaam (waar men al snel wantrouwend tegenover staat). Zo wordt er verzekerd dat uw betaling beschermd is tegen ‘intruders’ en dat de verkoper pas uw betaling ontvangt, als u heeft bevestigd dat u het product hebt ontvangen. Onder de buyer protection van DHgate valt ook het terugkrijgen van uw geld als:

  1. U nooit het product hebt ontvangen waar u voor hebt betaald;
  2. Het product dat u hebt ontvangen, is beschadigd;
  3. Het product dat u hebt ontvangen, verschilt van het product dat de verkoper aanbood.

Al met al ziet de buyer protection er goed uit.

Ervaringen met DHgate

Op Trustpilot komt DHgate er niet zo goed vanaf. Met iets meer dan een score van 1 op een schaal van 10 is de beoordeling zeer laag. De recente beoordelingen zijn van niet-Nederlandse mensen die het product niet hebben gekregen, iets anders hebben ontvangen of mankementen ontdekten tijdens het gebruik van het product. Veelal ging de kritiek ook over de slechte communicatie met DHgate.

In 2014 is er een Nederlander geweest die een artikel heeft uitgeweid om mensen ervan te weerhouden om gebruik te maken van DHgate. Hij had namelijk een notebook besteld, die van alles en nog wat bleek te mankeren. Om een lang verhaal kort te maken: het contact liep uiteindelijk dood en hij kreeg zijn geld niet terug.

Verder is er op goeievraag.nl na eigenlijk geen Nederlandse website waar ervaringen met Dhgate zijn gedeeld, hier wordt er ook duidelijk vermeld dat u moet op passen bij welke koper u producten koopt, omdat veel verkopers niet betrouwbaar schijnen te zijn.

Op sitejabber zijn de recente ervaringen ook voornamelijk negatief, maar over het algemeen brengt DHgate het er op deze site relatief goed vanaf: een score van 41% aan positieve reacties (1793 reviews).

Bestlegitreviews heeft in januari 2016 nog een review geschreven, en DHgate positief beoordeeld. Het klinkt aannemelijk dat de meeste klachten naar alle waarschijnlijkheid komen van de mensen die geen rekening houden met de verkoper, aangezien de ervaringen niet alleen maar negatief zijn. Hiervoor is de kennis echter nog ontoereikend om een conclusie te kunnen trekken over de betrouwbaarheid van DHgate.

Extra informatie over DHgate

VIP CLUB DHgate

Voor de mensen die meer dan €3000,- binnen 90 dagen besteden, krijgen de status VIP Buyer, die een jaar geldig is. Als u meer dan €4000,- binnen 365 besteedt, blijft u nog een jaar VIP Buyer. U zou toch heel wat verwachten van zo’n VIP status. Ten eerste zijn er voor geselecteerde items speciale VIP prijzen en biedt DHgate een zo goed mogelijke klantenservice. Zij zorgen bijvoorbeeld dat orderverstoringen binnen 15 dagen opgelost zijn en er is een speciaal team opgezet om VIP Buyers te woord te staan. Zo e-mailen zij binnen 5 uren terug en geven zij de garantie dat verkopers binnen 12 uren reageren als u een Dhmessage stuurt, en zal de verkoper binnen 24 uren reageren als u deze benaderd via e-mail.

Coupons

Er zijn coupons te bemachtigen tijdens events, waar u via uw e-mail van op de hoogte wordt gebracht. Deze events houden over het algemeen in dat u bijvoorbeeld promotie moet maken op en voor de webshop zelf in de vorm van recensies. Deze events verschillen en worden uitgelegd in de ontvangen e-mail, dit zijn DHcoupons. Daarnaast zijn er Sellercoupon, waar er twee van zijn: Regular Seller Coupons en Purchased-Based Seller Coupons. Deze worden door de verkopers op DHgate uitgekeerd. De eerste soort coupon kan spontaan worden verkregen en de tweede soort coupon krijgt u van een specifieke koper als u een bepaald bedrag aan aankopen van producten hebt bereikt. De DHcoupons en de Sellercoupons kunnen niet tegelijk worden gebruikt.

Social Media

DHgate is relatief inactief op social media. Er is een Facebookaccount waar ze wel dagelijks actief zijn, door reclame te maken voor producten en ‘grappige’ filmpjes te posten. Wellicht krijgen potentiële consumenten een menselijk gevoel bij DHgate, waardoor de drempel om iets te kopen, wordt verlaagd. Het aantal volgers is ook niet bijsterend veel, namelijk ruim 500.000. In vergelijking met MiniInTheBox: meer dan 4 miljoen. MiniInTheBox heeft dan ook een Facebookpagina in meerdere talen, waaronder Nederlands. Op deze manier wordt er ook vertrouwen gewonnen van de consument. Er is ook een Twitteraccount, maar de meest recente berichten komen uit 2015. Wat social media betreft heeft DHgate nog veel vooruitgang te boeken.

Laat hier uw eigen ervaring achter of lees de ervaringen van anderen! Uiteraard kunt ook rechtsreeks naar het koopjesgeweld van DHgate gaan!!