Alibaba neemt Indonesische Lazada over

Alibaba zet met overname van Lazada in op groeimarkt Zuidoost-Azië

Alibaba heeft een controlerend belang genomen in de Aziatische Rocket Internet-dochter Lazada. Met de investering van in totaal 1 miljard dollar neemt het Chinese bedrijf aandelen over van onder andere Tesco.

Lazada – opgericht in 2012 – is een grote e-commerce speler in Zuidoost-Azië. Het bedrijf bedient zes markten: Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. Deze landen samen hebben 560 miljoen inwoners, waarvan zo’n 200 miljoen toegang hebben tot internet.

Veel potentie in Lazada

Een flinke potentie, zo moet Alibaba hebben gedacht. Slechts 3 procent van alle retailaankopen in deze markten wordt nu online gedaan. Daar heeft het Chinese bedrijf nog een flinke toekomst uit te bouwen.

Toegangspoort tot Zuidoost-Azië

Lazada presenteert zich voor internationale merken als de digitale toegangspoort tot de landen in Zuidoost-Azië. Alibaba kan zijn internationale retailpartners zo sneller verbinden met consumenten in genoemde markten.

Actief in de e-commerce sinds 2002 en inmiddels 15 jaar geleden voor het eerst in China, is de auteur vanaf het eerste begin gegrepen door de enorme omvang en kansen die Chinese e-commerce biedt. “We staan met aan het begin van een revolutie die zijn weerga niet kent en binnen nu en 5-10 jaar koopt de Nederlandse consument net zo makkelijk zelf direct in China als nu bij Bol.com of AH.nl.” Op KopeninChina krijgt u een indruk van de mogelijkheden die Chinese e-commerce u biedt. Mist u iets, heeft u suggesties of een vraag? Neem dan vooral contact op!

Geplaatst in Nieuws Getagd met ,