Alibaba zet met overname van Lazada in op groeimarkt Zuidoost-Azië
Alibaba heeft een controlerend belang genomen in de Aziatische Rocket Internet-dochter Lazada. Met de investering van in totaal 1 miljard dollar neemt het Chinese bedrijf aandelen over van onder andere Tesco.
Lazada – opgericht in 2012 – is een grote e-commerce speler in Zuidoost-Azië. Het bedrijf bedient zes markten: Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. Deze landen samen hebben 560 miljoen inwoners, waarvan zo’n 200 miljoen toegang hebben tot internet.
Veel potentie in Lazada
Een flinke potentie, zo moet Alibaba hebben gedacht. Slechts 3 procent van alle retailaankopen in deze markten wordt nu online gedaan. Daar heeft het Chinese bedrijf nog een flinke toekomst uit te bouwen.
Toegangspoort tot Zuidoost-Azië
Lazada presenteert zich voor internationale merken als de digitale toegangspoort tot de landen in Zuidoost-Azië. Alibaba kan zijn internationale retailpartners zo sneller verbinden met consumenten in genoemde markten.