80 procent tevreden met aankoop in Chinese webshop

Een groot schot van de Nederlandse consumenten bestelt al vele producten in Chinese webshops. Ondanks dat de levertijd soms erg lang is, zijn de prijzen en verzendkosten doorgaans zeer laag. De Consumentenbond nam de proef op de som. 1666 panelleden met koopervaringen in Chinese webshops werd om hun mening gevraagd. Daarnaast bestelde de Consumentenbond 20 producten in verschillende Chinese webshops.

80 procent keert terug, 8 procent niet

80 procent van alle respondenten waren ervan overtuigd om in de toekomst opnieuw een bestelling te plaatsen. Weinig respondenten waren negatief: slechts 8 procent gaf aan geen producten meer te willen kopen in een Chinese webshop. De resterende 12 procent ervoer de aankoop als neutraal of had geen mening. Onder de respondenten was voornamelijk de Chinese marktplaats AliExpress populair. Verder werden aankopen gedaan bij DealExtreme, MiniInthebox, Lightinthebox en TinyDeal.

3 problemen Chinese webshop

Desondanks het hoge percentage tevreden respondenten liepen enkele respondenten tegen problemen aan. Op basis van alle gedane bestedingen van de panelleden (1666) kon een top 3 gemaakt worden van de voornaamste tegenvallers:

  • 9 procent ontving een defect product;
  • 6 procent ontving een beschadigd product;
  • 11 procent ervoer andere problemen. Bijvoorbeeld: verkeerd geleverde producten, foutieve kleur van het product of de bestelde maat van kleding was onjuist.*

De Consumentenbond noemde expliciet dat de 20 door hen bestelde producten allen goed waren en werkten.

* Wilt u weten hoe u de juiste maat vindt voor schoenen of andere kleding in een Chinese webshop als AliExpress? Lees dan ons artikel over de maattabellen voor Chinese kleding.

Levertijd Chinese producten

60 procent van alle respondenten geeft aan dat hun laatst geplaatste bestelling binnen de gegeven levertijd werd geleverd. 10 procent ontving de bestelling buiten de beloofde levertijd.

Als u een bestelling plaatst bij AliExpress, kunt u kiezen vanuit welk magazijn het product verzonden moet worden. Op deze manier kan een verzending vanuit een Duits magazijn binnen 10 dagen worden geleverd. DealExtreme staat daarnaast ook bekend om de korte levertijd.

Van de 20 bestelde producten liep de levertijd erg uiteen. 2 pakketjes waren binnen 8 en 10 dagen al binnengekomen. 1 pakketje liet echter 69 dagen op zich wachten. De gemiddelde ervaren levertijd was 27 dagen.

Kwaliteit opladers Chinese webwinkel

De bestelde iPhone-oplaadkabels gaven de verschillen in kwaliteit goed weer. Ten eerste zijn de oplaadkabels uit Chinese webshops iets dunner, waardoor ze eerder beschadigd kunnen raken. Daarnaast waren enkele kabels lastiger aan te sluiten, waardoor men meer kracht moest gebruiken. Ten derde werden smartphones minder snel opgeladen, omdat zij minder stroom doorgeven. Dit komt vaker voor bij lange kabels.

De verschillen zijn dus daadwerkelijk op te merken. Als u zich echter bedenkt dat een originele oplader (€25,-) soms 10 keer zo duur is als een replica oplader (tussen de €1,- en €10,-), maakt het prijsverschil veel goed.

Klantenservice

Het gemiddelde cijfer dat de panelleden gaven aan de klantenservice van een Chinese webshop was een 7,2. De respondenten gaven aan dat zij doorgaans snel en naar tevredenheid werden geholpen. De Consumentenbond testte de service van de Chinese webshop door een klacht in te dienen over defecte oplaadkabels. Bijna alle Chinese webwinkels gaven een gewenste reactie (binnen één werkdag) en boden twee oplossingen aan: terugstorting van het betaalde bedrag of een vervangende oplaadkabel.

Bent u zelf toevallig op zoek naar contactgegevens van een bepaalde Chinese webshop? Op elke pagina waar een Chinese webshop is beoordeeld, vindt u de contactgegevens van de betreffende Chinese webwinkel.

Posted in Nieuws Tagged with: , ,