Alibaba kampt met een nieuw fenomeen: Brushing

De concurrentie onder Chinese bedrijven is hoog. Niet elk bedrijf komt bij Alibaba hoog in de zoekresultaten te staan. Dit wordt bepaald op basis van type abonnement, klanttevredenheid en de gemaakte omzet. Het type abonnement valt niet veel aan te veranderen, daar kiest het bedrijf zelf voor. De klanttevredenheid en de gemaakte omzet beïnvloeden daarentegen, lijkt een nieuw fenomeen te zijn.

Chinese webwinkeliers, die actief zijn op Alibaba, schakelen neppe consumenten in om hoger in de zoekresultaten terecht te kopen op de marktplaats. Lege pakjes worden zelfs soms verstuurd om de omzet op te drijven.

Brushing

Brushing kan echter op verschillende manieren worden gepraktiseerd. De eerste manier is wanneer de handelaar de brusher een bepaald bedrag betaald, waar vervolgens de brusher een product besteld op de webwinkels van de handelaar. Uiteindelijk wordt een leeg pakketje verstuurd.
Volgens de Financial Times worden tegenwoordig ook wel hackers ingezet als brusher. Zij breken in op accounts van echte kopers en bestellen tientallen producten.
Er zijn ook mensen die zich geroepen voelen om brusher te worden. Zo zijn gevallen bekend dat mensen op eigen initiatief webshops benaderen met het aanbod dat de brusher voor hem wil werken.

Reputatie Alibaba

 Het fenomeen brushing komt niet ten goede voor het imago van Alibaba. De aanpak van brushers is echter lastig. Alibaba blijft een marktplaats met verschillende bedrijven met ieder haar eigen distributiekanaal en magazijnen.
De Amerikaanse beurswaarshond SEC heeft weinig goede woorden over voor Alibaba. Al eerder startten zij een onderzoek naar Alibaba, omdat zij de uitgegeven omzetcijfers niet vertrouwden. Tot op heden heeft het onderzoek echter niets onthuld wat niet zou kloppen.
alibaba
Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,