Alipay is een lifestyle

400 miljoen Chinezen zijn klant van Alipay

Alipay maakt het leven van ruim 400 miljoen Chinezen makkelijker. Het door Alibaba opgerichte betaalbedrijf heeft 62 procent van de Chinese online betaalmarkt in handen.

Het is meer dan een betaalmethode, schetste werknemer Yana Geng: ‘Het is eigenlijk een lifestyle. We maken het dagelijks leven gemakkelijker op veel manieren. Als u ’s ochtends koffie haalt in een café kunt u afrekenen door een QR-code te scannen. Vervolgens kunt u binnen de app een taxi bestellen en afrekenen. Voor de lunch kunt u restaurants in de buurt bekijken, inclusief reviews. Ook krijgt u actuele aanbiedingen voorgeschoteld. En wanneer u vervolgens met een groepje gaat eten, kunt u makkelijk de rekening delen.

Alipay als bank

Alipay is blijkbaar niet zo geliefd onder de traditionele banken. ie ‘haat’ van banken komt volgens Geng door de rente die wordt verstrekt op tegoeden die Chinezen klanten bij haar aanhouden. Die is hoger dan de rente bij de bank.

Alipay in buitenlandse webshops

Alipay bedient alleen Chinezen, in eigen land en het buitenland. Het is dé betaaloplossing op de platforms van de Alibaba Group, waaronder Alibaba, Taobao en Tmall. Ook andere merchants kunnen Ali pay aanbieden, Nederlandse webshops bijvoorbeeld. Chinezen kopen graag over de grens. Behalve gemak kweekt het veel vertrouwen als Alipay wordt aangeboden. Bijkomende voordelen: het ontbreken van wisselkoersrisico en de bestaande koppelingen met psp’s en e-commerce platforms als Magento.

Tenslotte wees Geng op de chargeback protection van Alipay, waardoor merchants niet voor onaangename verrassingen komen te staan: ‘Die bescherming kunnen we bieden omdat we standaard met twee wachtwoorden werken, één om in te loggen, en één om te betalen. Ook sturen we sms-berichten ter verificatie. De risico’s zijn zo klein dat we die zelf dekken.’

Offline betalen

Behalve in online omgevingen kan Alipay ook gebruikt worden voor betalingen in klassieke winkels. ‘Inclusief automatische tax refund.’ Zo kunnen Chinese toeristen bijvoorbeeld aankopen doen in een aantal Duitse winkels met het betaalmiddel, na het scannen van een QR- of barcode. De introductie van zo’n oplossing in Amsterdam is een ‘first priority focus’, aldus Geng.

Op de vraag of Alibaba’s betaaloplossing ook consumenten buiten zijn thuismarkt gaat bedienen hield ze zich op de vlakte: ‘Vandaag de dag is Ali pay alleen voor Chinezen. Als dat verandert horen jullie dat wel op het nieuws.’

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met ,

Geef een reactie