Verkopen op JD.com

Verkopen op JD.com, of eigenlijk JD Worldwide voor de niet-Chinese verkopers is goed te vergelijken met Tmall Global. Tmall is echter een tak van Alibaba Group en is een B2C-bedrijf. JD.com heeft daarentegen ook een C2C-platform dat concurreert met de grootste Chinese marktplaats: Taobao, dat tevens in handen is van Alibaba Group. En net zoals Alibaba Alipay heeft als eigen betaalmethode, heeft JD.com JDPay als betaalmiddel. Een groot verschil met Tmall is dat JD.com niet enkel een marktplaats is waar bedrijven hun producten kunnen verkopen. JD of Jingdong is een online retailstore van origine. Dit betekent dat zij producten inkopen en dus over een voorraad beschikken. Naast deze functie, bieden zij zowel consumenten (C2C) als bedrijven (B2C) de mogelijkheid om hun producten te verkopen.

JD.com & Tmall.com

Zoals op de pagina van Tmall Global is te lezen, is de Chinese consumentenmarkt de moeite waard voor Nederlandse investeerders. De koopkracht blijft stijgen, waardoor er meer vraag zal komen naar bepaalde producten die nog niet of bijna niet verkocht worden in China. En aangezien het inwoneraantal van China meer dan 1 miljard mensen betreft, is de kans groot dat er een groep kopers maar al te graag westerse producten koopt. De melkpoeder uit Nederland is meer dan goed ontvangen, maar daar blijft het niet bij. Op Tmall.com is er zelfs een Nederlandse pagina met Nederlandse producten te vinden. Tmall Global lijkt al zeer in trek te zijn voor Nederlandse investeerders. In 2015 is Unilever producten gaan verkopen op JD.com en in mei 2016 is bekend geworden dat JD.com een sales partnership heeft gesloten met de vooraanstaande Engelse voetbalclub Liverpool.

jd.com

Registratie JD Worldwide

Als u zelf een poging wilt wagen om een account aan te maken – zonder dat u op geen enkele manier de Chinese taal kan begrijpen – zal dit verspilde moeite zijn. Dit proces verloopt namelijk helemaal in het Chinees. Er is inderdaad een internationale website van JD.com, genaamd www.joybuy.com. Onderaan de pagina kunt u klikken op ‘sell on joybuy’. De pagina waar u vervolgens naar gestuurd wordt, waar het proces van het verkopen zou moeten worden uitgelegd, is dan weer helaas in het Chinees. sell on joybuy

Verkopen op JD.com: geen goed idee?

Het is dus niet duidelijk wat de kosten en eisen zijn om als bedrijf producten te verkopen op JD.com.

En eigenlijk is de taal nog niet eens het grootste probleem. Hoe gaat u Chinese consumenten ervan overtuigen dat zij uw product moeten kopen? Hoe verscheept u uw goederen naar China? Het is niet duidelijk of er – net als bij Tmall.com – een Chinese vestiging nodig is van uw bedrijf, maar zowel: hoe gaat u dit zelf voor elkaar krijgen?

In Nederland lijken er weinig tot geen mogelijkheden te worden aangeboden om te verkopen op JD.com. Het is u natuurlijk bekend dat onder andere Unilever producten verkoopt op deze webshop, maar dit bedrijf heeft het vermogen en de relaties om zelf actie te ondernemen. Instanties als Webshopinchina.com en Playheadchina.com zijn prima oplossingen als u wilt verkopen op Tmall.com. Er lijken echter geen bedrijven te zijn die gespecialiseerd zijn in het helpen van Nederlandse verkopers op JD.com.

Het lijkt geen slecht idee te zijn voor potentiële bedrijven als bovengenoemde instanties, die helpen met het verkopen op Tmall.com, die zich willen richten op JD.com. Er lijken namelijk een aantal grote voordelen te zitten voor Chinese consumenten, bij het kopen op JD.com: 70% van de Chinese bestellingen worden dezelfde dag of de volgende dag geleverd. Dit komt door de honderden magazijnen, tientallen distributiecentra en duizenden adressen waar u het product kunt laten verzenden of ophalen (denk aan uw lokale Primera of de Albert Heijn).