JD.com behaalt 129 procent meer omzet uit haar Chinese marktplaats
Alibaba rivaal JD.com, de grootste online retailer van China, was vorig jaar goed voor een volume van 71,4 miljard dollar. Na een ruime verdubbeling in 2014 nam het totaal verhandelde volume afgelopen jaar nog eens met 78 procent toe. JD dankt de meeste groei aan externe verkopers op haar marktplaats.
JD & Alibaba
Anders dan Alibaba verdient JD primair aan de verkoop van eigen producten. Van de totale omzet kwam 55 procent vorig jaar binnen uit directe verkopen. De flinke groei, van 60 procent, is echter niet half zo groot als de groei van de marktplaatsomzet. Die bedroeg 129 procent, waarmee de inkomsten dankzij partner verkopen uitkwamen op een kleine 30 miljard dollar. JD.com bood eind vorig jaar plaats aan 99.000 verkopers, zo’n veertigduizend meer dan een jaar eerder.
JD.com wereldwijd
Van het totale handelsvolume is slechts 1 procent (ongeveer 7 miljard dollar) te danken aan internationale merken en retailers, aldus de Amerikaanse vaktitel Internet Retailer. Op JD Worldwide, een klein jaar geleden geopend als tegenhanger van Alibaba’s Tmall Global, bieden onder andere Unilever en Albert Heijn hun producten te koop aan.
En toch…
Ondanks de mooie groeicijfers (of is het dankzij?) sloot JD.com het jaar af met een enorm verlies: 1.5 miljard dollar. Voor het lopende jaar rekent JD, dat inmiddels ook beschikt over 213 eigen magazijnen, op een neutraal resultaat.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.