Wijn kopen in China

Fraude met wijn in China

In China is wijn en dan met name rode wijn de laatste jaren erg in populariteit gestegen. En daarmee de fraude ook. Het bekende kunstje is zo oud als er flessen bestaan, maar wordt nog pijnlijk vaak toegepast. In dit artikel geven we u de achtergronden en we verklappen alvast de conclusie: Koop uw wijnen gewoon bij uw eigen wijnwinkel 😉 Bent u juist geïnteresseerd in verkoop van uw wijn in China, lees dan verder…

Wijn is status in China

In 2013 passeerde China zelfs het klassieke wijnland Frankrijk als ’s werelds grootste consument van rode wijn. Van al die wijn wordt toch nog een verrassende 83 procent lokaal geproduceerd, China staat daarmee op de zesde plaats van ’s wereld grootste wijnproducerende landen, iets waarvan maar weinig wijnliefhebbers op de hoogte zijn. Een dure wijn, gemaakt buiten de Chinese landsgrenzen, geldt echter als een statussymbool voor rijke Chinezen. En daarmee kregen niet alleen Chinese wijnhandelaren het druk, maar ook de Chinese politie. Een conservatieve schatting van experts luidt dat een 40 procent van de wijnen die in China verkocht worden nep is. Volgens een minder bescheiden schatting zou het zelfs om een ongelooflijke 80 procent kunnen gaan.

Lafite Rothschild is favoriet onder fraudeurs

In de zomer van 2013 arresteerde de Chinese politie tien verdachten die beschikten over bijna 30 miljoen euro aan nepwijn. Onder de nagemaakte wijnen bevonden zich labels van bekende Franse producenten als Château Lafite Rothschild, Château Latour en ook het Australische Penfolds. Niet minder dan 40.000 flessen nepwijn weren in beslag genomen, naast rollen met labels, flessen en kurken. In 2012 werden ook al 350 dozen namaak Chateau Lafite Rothschild geconfiskeerd, naast 60 dozen Château Margaux. Het zou hierbij gaan om een geschat bedrag van 1,5 miljoen euro. En weer een jaar eerder, toen Château Lafite Rotschild-flessen wijn zich onder de duurste ter wereld bevonden, was er al op 833 dozen vol nepflessen beslag gelegd. Naast de prijs van Lafitte zou de populariteit ook te maken hebben met het feit dat Chinezen ‘Lafite’ eenvoudiger kunnen uitspreken dan veel andere Franse Premier Cru Classés.

Chinezen spreken geen Frans

Natuurlijk wordt over de hele wereld nepwijn verkocht. Maar omdat veel merken relatief nieuw zijn in China weten consumenten vaak niet waar ze op moeten letten. Soms wordt het originele label gekopieerd met net genoeg aanpassingen dat het niet meer als namaak bestempeld kan worden, maar wel de consument bij de neus neemt. Dat men moeite heeft met Frans en Engels lezen helpt de consument hier natuurlijk ook niet.

Hoe moeilijk het is om wat aan de Chinese wijnfraude te doen, bleek uit het geval van het Australische wijnbedrijf Henschke. In 2012 bleek dat deze op grote schaal werd nagemaakt. Henschke produceert op biodynamisch wijze wijnen die variëren in prijzen van zo’n 6,80 euro per fles tot rond een forse 480 euro voor een Hill of Grace-fles uit 2007. De Australische wijn werd lustig verkocht tijdens de Top Wine China beurs in 2012 in Beijing. Maar Henschke Wines bleek zelf nooit aanwezig te zijn geweest op die beurs. Volgens Michael Hamilton, Australisch intellectual property-advocaat, was het ondernemen van juridische actie in China volkomen onmogelijk. De Henschkes besloten om de zaak maar te laten voor wat het was.

Wijninvesteerders wees op uw hoede in China

‘Investeerders in goede wijnen kunnen beter geen wijn kopen in China’, zo legt Romain Grudzinski in een notendop uit in een recent interview met de Britse Financial Times. Grudzinski is China-expert, verbonden aan de onafhankelijke wijnbeurs Liv-ex. ‘Niet alleen vanwege de grote kans dat investeerders nepwijnen zullen kopen’, aldus Grudzinski, ‘maar ook om dat de internationale markt niet bereid zal zijn de wijn weer over te kopen.’

Tegelijkertijd kunnen de prijzen gigantisch oplopen als een gewilde topwijn wel zonder meer echt blijkt te zijn. Vorig jaar leverden 263 flessen Château Mouton Rothschild die bij het château opgeslagen waren gebleven tijdens een veiling van Sotheby’s Hong Kong maar liefst 3,8 miljoen euro op. Een verdubbeling van de geschatte waarde. ‘Wijnfraude in China is zowel problematisch als kansrijk,’ zegt William Grey, vermogingsbeheerder bij het Wine Investment Fund. ‘Wijnen waarvan vaststaat dat ze echt zijn, zijn zeer gewild en men is bereid hiervoor enorme bedragen te betalen.’ En dan te bedenken dat sommige Chinezen rode wijn nog steeds aanlengen met cola 🙁

Actief in de e-commerce sinds 2002 en inmiddels 15 jaar geleden voor het eerst in China, is de auteur vanaf het eerste begin gegrepen door de enorme omvang en kansen die Chinese e-commerce biedt. “We staan met aan het begin van een revolutie die zijn weerga niet kent en binnen nu en 5-10 jaar koopt de Nederlandse consument net zo makkelijk zelf direct in China als nu bij Bol.com of AH.nl.” Op KopeninChina krijgt u een indruk van de mogelijkheden die Chinese e-commerce u biedt. Mist u iets, heeft u suggesties of een vraag? Neem dan vooral contact op!

Geplaatst in Nieuws Getagd met ,

Geef een reactie