Focus

Focus is een Chinese agent die actief is sinds 2009. Als u de website bezoekt, denkt u hoogstwaarschijnlijk dat u terug bent in het jaar 2009. De opmaak van de website is gewoonweg achterhaald en ouderwets. Dit hoeft in principe niets te zeggen over de werking van het daadwerkelijke systeem, maar u denkt toch wel even een tweede keer na voordat u Focus als agent kiest. Ze hebben in ieder geval wel relatief veel content op de website staan. Zo wordt er (anders dan bij BaseTao & MisterTao) een pagina op de website gewijd aan waarom Focus de beste keuze is. De volgende aspecten komen in deze lijst naar voren:

Verkoopargumenten Focus

  • Geen minimum aankoopbedrag + ‘lage kosten’. Deze kosten bedragen 10% van het aankoopbedrag.
  • De meeste korting ooit op internationale verzending. Tot 60% korting bij DHL en 50% bij EMS.
  • Eenvoudige rekensom van het totaalbedrag: Focus rekent drie soorten kosten:
    • de 10% over het aankoopbedrag;
    • Servicekosten;
    • Kosten over de verzendkosten
  • Kwaliteitscontrole
  • Talen: Engels, Frans en Russisch
  • Minder tijdsverschil omdat de kern van het bedrijf is gevestigd in Europa. Er kan gecommuniceerd worden via e-mail en een online chatprogramma.

Bestellen via Focus

De stappen van het betaalproces zijn relatief eenvoudig, maar toch iets minder gebruiksvriendelijk dan bijvoorbeeld BaseTao of MisterTao. Focus is namelijk een agentschap waarbij er twee keer apart moet worden betaald. Op het eerste gezicht lijkt dit gek, maar dat is het niet. Het is namelijk een Chinese marktplaats met verschillende verkopers. De consument kan aangeven welke producten Focus moet kopen bij de verschillende verkopers. Vervolgens bestelt het agentschap deze producten en maakt er één pakket van. Het is echter zeer moeilijk in te schatten hoe veel de verzendkosten nou precies zullen bedragen. En omdat er meer dan 1 miljard producten op Chinese marktplaatsen te koop zijn, is dit vooralsnog niet altijd even makkelijk in te schatten voor agentschappen die deze verzendkosten als dus als het ware inschatten. Op deze manier wordt het wel gebruiksvriendelijker gemaakt, door de consument slechts één keer te laten betalen, maar dit blijft een euvel voor alle agenten.

Betalen op Focus.com

Het betaalproces ziet er als volgt uit:

  1. Registreer u bij Focus
  2. Stuur de gewenste producten door in het ordersysteem van Focus
  3. Betaal de bestelling (1e betaling)
  4. Bevestig de bestelling of maak aanpassingen waar nodig
    1. Even voor de duidelijkheid: Dit kanaal is er dus voor de verkoper, zodat hij kan uitzoeken hoe duur de verzendkosten zullen zijn
  5. Betaal de verzendkosten (2e betaling)
  6. Volg uw bestelling

Op de onderstaande afbeelding staat het stappenplan gevisualiseerd.

Taobao Focus