Taobao villages als beleid tegen armoede

Vele mensen beschouwen handelen in kleine goederen als een hobby. Op deze manier kan men via Martplaats.nl een centje bijverdienen. In China is dit concept echter een nationaal beleid geworden om armoede te bestrijden.

Taobao villages

President Xi Jinping heeft als doel gesteld om in 2020 de nationale armoede te hebben geëlimineerd. In de laatste 10 jaar zijn meer dan 1000 zogeheten Taobao villages gebouwd.

Deze naam heeft men te danken aan de levensstijl die wordt nageleefd in de betreffende dorpen. Inwoners verkopen van alles: van danskostuums tot elektronica en speelgoed op de twaalfde meest bezochte website op aarde: Taobao. Vele dorpen zagen vertrokken inwoners terugkeren om de lokale economie te helpen in deze Taobao villages.

taobao.nl

Een Taobao village bestaat deels uit Chinese e-commerce bedrijven, die door Taobao zo enorm zijn gegroeid, waardoor nieuwe werknemers nodig waren om de beoogde productie te realiseren. China kent vele dorpen waar armoede heerst, waardoor deze op e-commerce gebaseerde dorpen in zekere zin meer dan legitiem lijken.

Daarnaast definieert Alibaba naar eigen zeggen een Taobao village als een dorp waar meer dan 10 procent van het aantal gevestigde huishoudens een online winkel beheert. Dit betekent dus dat de dorpen niet alleen behoren te worden gebruikt als een dorp met productiemedewerkers. Een tweede eis om de benaming Taobao village te mogen gebruiken is dat 10 miljoen yuan (1,38 miljoen euro) per jaar wordt omgezet.

E-commerce als the road of happiness

Het internet staat vol succesverhalen van mensen die via Taobao veel geld begonnen te verdienen. Op dit moment zijn ongeveer 10 miljoen (Chinese) mensen werkzaam in de Chinese e-commerce. Ondanks dat dit slechts 1,3% van de beroepsbevolking omvat, helpt deze markt mee om de armoede in China tegen te gaan. Het idee dat de e-commerce haar steentje bijdraagt komt tot uiting in bijvoorbeeld muurschilderingen op gebouwen waarbij de volgende slogan staat afgebeeld:

Through Taobao, you can escape bitter days. E-commerce runs toward the road of happiness.

In Nederland is dit concept onmogelijk voor te stellen. Maar een bevolking met meer dan 1 miljard inwoners kent een diverse vraag naar producten. Zo heeft elk dorp haar eigen unieke producten, die door de grote vraag naar producten en de populariteit van Taobao kunnen worden afgezet.

 

 

Geplaatst in Geen categorie, Nieuws Getagd met , ,