Nederlanders kopen 59 procent meer bij een Chinese webshop

Nederlandse consumenten kochten in 2016 beduidend meer producten in buitenlandse webshops dan voorheen. 637 miljoen euro bedroeg het totale uitgegeven bedrag in buitenlandse webwinkels. Dit is een groei van 24 procent in vergelijking met 2015, toen nog 513 miljoen euro werd besteedt in niet-Nederlandse webwinkels.

Vooral Chinese webshops zijn meer in trek bij de Nederlandse consument. De uitgaven in deze webshops groeide met 59 procent. Dit is afgeleid uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, die onderzoek deed naar consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek werd opgedragen door Thuiswinkel.org en PostNL, waarnaar het werd uitgevoerd door GfK.

China meest populair voor cross-border online shopping

Chinese webshops winnen Nederlands terrein. Goedkope telecomproducten, IT en consumentenelektronica zijn voornamelijk in trek bij de Nederlandse consument. In 2015 werd 23 procent van de cross-borderuitgaven besteed in Chinese webwinkels/marktplaatsen. In 2016 staat de procentuele teller op 30 procent.

Deze ontwikkeling heeft niet plotseling plaatsgevonden. Door de komst van Europese magazijnen van onder andere AliExpress en DealExtreme, is het kopen van producten in Chinese webshops aantrekkelijker geworden. De levertijd neemt hierdoor namelijk af met gemiddeld 10 dagen.

Duitsland nummer 2

Na China shoppen Nederlandse consumenten het liefste in Duitsland. 15 procent van de Nederlandse buitenlandse online uitgaven wordt gedaan in Duitse webshops. De derde plek is bezet door Groot-Brittannië met een aandeel van 14 procent.

Meer dan één op de vier Nederlandse consumenten boven de 15 jaar heeft afgelopen jaar één of meerdere cross-border aankopen gedaan. 637 miljoen euro is het totaal uitgegeven bedrag door de Nederlandse consumenten in buitenlandse webwinkels in 2016. Hiermee is de totale omvang gestegen met 24 procent in verhouding tot 2015. De totale online uitgaven in niet-Nederlandse webwinkels zijn verantwoordelijk voor 3 procent van de totale online bestedingen in 2016. Dit percentage verschilt niet met 2015.

Buitenlandse producten vs. diensten

60 procent van alle buitenlandse aankopen wordt besteedt aan producten en de overige 40 procent geven Nederlanders uit aan diensten. Dit is 384 miljoen euro tegenover 253 miljoen euro. Producten als telecom, kleding en speelgoed werden 41 procent meer gekocht in een buitenlandse webwinkel en aan diensten, als vliegtickets, werd in totaal 5 procent meer aan uitgegeven. Buitenlandse producten zijn dus voornamelijk meer in trek bij de Nederlandse consumenten.

Ondanks dat één vierde van alle webwinkels zich richt op de verkoop van kleding, gaven Nederlanders veel uit aan kleding in buitenlandse webshops. De cross-borderbestedingen in de branche van schoenen & lifestyle stegen zelfs met 125 procent.

Bron

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,