Alibaba streeft naar geldloze samenleving

Alibaba streeft naar een eigen winkelcentrum waar online shoppen in fysieke winkelgebieden realiteit wordt. Als alles volgens planning verloopt, staat in mei een echt Alibaba winkelcentrum, die vijf verdiepingen telt, in Hangzhou. Deze shopping mall krijgt de naam More Mall. Toch moeten er nog enkele obstakels worden overwonnen, wil dit innovatieve winkelcentrum aanslaan.

Alles mobiel

Technologie gaat een grote rol spelen in More Mall. Volgens de berichten zal Alibaba bijvoorbeeld winkels openen met speciale spiegels waar klanten kledingstukken en maku-up op virtuele wijze kunnen passen of  proberen. Volgens Alibaba is het in de toekomst dus mogelijk dat pashokjes overbodig worden. Kleding hoeft niet meer fysiek gepast te worden en make-up kan virtueel worden aangebracht.

Betalingsbarrière

Een belangrijk punt is de betaling. Dit moet zo makkelijk mogelijk verlopen. Het is eigenlijk de bedoeling dat de betaling zoveel mogelijk naar de achtergrond verdwijnt. Dit gebeurt bijvoorbeeld al in de Hema-supermarkten; een recent concept van Alibaba, waar klanten met hun telefoon de barcode van een product scannen en deze vanuit hun Alipay-wallet betalen. Tijdens het winkelbezoek ontvangt de klant informatie en suggesties betreft het product. Op deze manier denkt Alibaba genoeg informatie te kunnen verzamelen om een relevant aanbod aan te bieden aan de klant.

online shopping

Geldloze samenleving

Een geldloze samenleving is dus het ideaalbeeld voor Alibaba. Op deze manier heeft het bedrijf namelijk nog meer controle over de aankoop die de klant doet, aangezien de consument nóg meer bloot wordt gesteld aan productaanbiedingen via de app. Daarnaast voorziet Alibaba de consument ook van een betaalgemak, omdat gewoonweg minder moeite nodig is om een betaling uit te voeren. Mobiele technieken zijn echter niet de enige technieken waarmee wordt geëxperimenteerd.

Biometrische kenmerken is een tweede manier om de klant makkelijker te kunnen laten betalen. Begin september maakte bijvoorbeeld KFC bekend dat zij klanten in China willen laten betalen met een glimlach. Naast dat deze betaalmethode erg sympathiek oogt, wil KFC hiermee een verbeterde betaalervaring bieden. Ook deze innovatie heeft zijn oorsprong bij Alibaba. Het bedrijf Ant Financial, dat eerder bekend was als Alipay, heeft deze technologie ontwikkeld.

Alibaba niet de enige

Alibaba is niet de enige onderneming die online winkelen wilde inluiden in de fysieke winkelstraat. Amazon kondigde eind vorig jaar de kassaloze Amazon Go-winkel aan. Deze was aan het begin van de zomer echter nog steeds niet af. In het concept van Amazon zou de smartphone alleen nodig zijn bij de ingang van de winkel. Via ontwikkelde technieken zou de Amazon Go-app moeten herkennen en bijhouden welke producten in het winkelmandje betalen. De betaling zou vervolgens automatisch verlopen via de app.

In Nederland heeft Albert Heijn haar plannen voor de toekomst, betreft de mix van online en offline, ook bekendgemaakt. De Nederlandse supermarktketen wil uiteindelijk ook uitbreiden naar een kassaloze supermarkt. Dit zijn echter alleen plannen.

Om deze innovatie te laten slagen, lijken nog wel enige aanpassingen nodig. Eerder was Alibaba een promotieperiode gestart, waar zij met winkeliers het mobiel betalen zouden promoten. Over deze promotieperiode ontving Alibaba echter klachten. De centrale bank in China uitte daarbij ook zijn zorgen. Aan de andere kant: Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,