AliExpress.com 2e populairste e-commerce website in Nederland

Van alle e-commerce websites in de wereld heeft AliExpress de op één na meeste bezoekers in Nederland. Gek genoeg laat AliExpress bedrijven als Bol.com, CoolBlue en Zalando achter zich. Marketingplatform SEMrush onderzocht de bezoekerstatistieken van alle Nederlandse e-commerce websites in juli 2017. 

Top 10 best bezochte e-commerce websites

Dat AliExpress in Nederland populair was, wisten we. Maar dat AliExpress de tweede best bezochte e-commerce website is van Nederland is toch onverwacht te noemen. Het dochterbedrijf van Alibaba behaalde in juli 2017 2,8 miljoen bezoekers, aldus SEMrush. Dat is bijvoorbeeld meer dan twee keer zoveel dan Nederlanders de webshop van de MediaMarkt bezoeken.

Ondanks SEMrush benoemde dat zij e-commerce website meenamen in het onderzoek,  maakten tevens banken onderdeel uit van het onderzoek. Hieronder is een top 10 te zien van de meest bezochte ‘e-commerce’ websites in Nederland.

Domein (internationaal)       Bezoekers

marktplaats.nl                                  4475467

aliexpress.com                                  2804933

booking.com                                     2498840

bol.com                                              2141716

rabobank.nl                                      1494225

abnamro.nl                                       1420983

apple.com                                         1164040

ah.nl                                                   759771

mediamarkt.nl                                 741762

ziggo.nl                                              714439

 

Toekomst van AliExpress

AliExpress lijkt in de toekomst alleen nog maar groter te worden. Tot kort geleden waren alleen Chinese verkopers actief op de Chinese marktplaats. Daar is sinds kort verandering in gebracht, toen bekend werd gemaakt dat Russische verkopers nu ook zijn toegestaan. De grootste afzetmarkt van AliExpress zit dan ook in Rusland, waar Brazilië volgt op de tweede plek.

Toch lijkt de toekomst niet volledig barrièrevrij te zijn.  De Europese Commissie is van plan om belasting te gaan heffen op niet-Europese aankopen voor producten duurder dan 22 euro. Het mag dan nog niet zover zijn, mensen zullen minder snel geneigd zijn om een product op AliExpress te kopen als de prijs minder aantrekkelijk is.

de CTO (Chief Technology Officer, ook wel technisch directeur) van AliExpress ziet de mogelijke belastingheffing echter niet eens als grootste uitdaging. Logistiek. Dat is waar CTO Guo Dongbai het meest tegenop kijkt:

“Door bestellingen te bundelen, zoals we doen met PostNL, of van lokale verkopers af te nemen, winnen we al meer tijd. We kunnen echter niet al onze producten opslaan in een lokaal magazijn. We zijn een platform en geen winkel met distributiecentra. Daar kunnen we praktisch gezien ook nooit aan beginnen, aangezien we beschikken over tienduizend winkels en tientallen miljoenen artikelen.”

 

 

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,