Alibaba past GS1 toe

Het aanbod van voornamelijk de marktplaatsen (zoals TaoBao en AliExpress) zijn voorzien van een ongekend groot aanbod van producten. AliExpress biedt miljoenen producten aan, waar TaoBao meer dan een miljard producten verkoopt. Het is eenvoudig na te gaan dat Alibaba met ontzettend veel partijen contact dient te onderhouden, waardoor een transparant en goed functionerend systeem een pre is. Alibaba lijkt met GS1 de beste manier gevonden te hebben.

GS1 en Alibaba

Image result for gs1

Het onafhankelijke platform GS1 probeert alle werkprocessen zo effectief mogelijk te maken. Dit gebeurt door unieke identificatie van producten of diensten en het vastleggen & het delen van gegevens. Dit gaat door middel van barcodes, centrale databases voor artikelen en elektronisch berichtenverkeer. Zo werken Bol.com, Wehkamp, Intergamma, Nextail en Maxeda samen om hun administratie, logistiek en voornamelijk e-commerceprocessen te optimaliseren. Al deze gegevens komen terecht in één centrale datapool. Alle retailers en leveranciers werken op deze manier samen om hun webshop zo goed mogelijk te maken. Hiermee wordt gepoogd de gemiddelde klantentevredenheid omhoog te krikken.

Afgelopen week is bekend gewordend dat Alibaba ook gebruik zal maken van de standaarden van GS1. Hierdoor kan productinformatie worden uitgewisseld met leveranciers op een efficiënte manier. Hierdoor zal de consument beter geïnformeerd worden over het product. De kans op een juiste aankoop zal hierdoor groter zijn. Uiteindelijk zullen meer klanten lovend over de webshops en marktplaatsen spreken.

100 miljoen bezoekers per dag

Op de twee grootste platformen van Alibaba: TaoBao en Tmall komen meer dan 100 miljoen unieke bezoekers per dag. Daarnaast zal de Chinese middenklasse binnenkort evenveel inwoners tellen als alle inwoners van Europa, waardoor u na kunt gaan dat de markt erg aantrekkelijk is voor westerse bedrijven.

Het bekendste voorbeeld is Tmall. Op dit b2b-platform verkopen een aantal Nederlandse bedrijven, waaronder Albert Heijn en Unilever hun producten. Tevens is een kantoor geopend in Amsterdam voor alle Nederlandse bedrijven die kansen zien in de Chinese markt.

Westen = kwaliteit

Het concept van GS1 zal hoogstwaarschijnlijk in het voordeel uitpakken voor westerse bedrijven. Dit, omdat onbekende producten nu nog beter aan de Chinese consument zal worden gebracht. Bovendien zijn westerse producten erg in trek bij Chinezen, omdat deze veelal staan voor kwaliteit. Als de westerse producten op een duidelijke manier aan de man worden gebracht, zal een ieder in het proces hiervan profiteren.Bekijk onderstaand filmpje als u meer te weten wilt komen over GS1.

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,