Alibaba sluit het kwartaal wederom zeer goed af

Alhoewel de Chinese economie afkoelt, lijkt e-commerce gigant Alibaba daar weinig van te merken. Het Chinese bedrijf meldde zojuist een omzet van 3,75 miljard dollar over het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar, terwijl analisten hadden gerekend op 3,58 miljard.

De winst kwam wel iets lager uit dan verwacht: 47 dollarcent per aandeel, in plaats van de verwachte 55 cent. De omzet ligt desalniettemin 32 procent hoger dan in december. Het grootste gedeelte van de verkopen werd gerealiseerd via smartphones: 73 procent tegen 51 procent een jaar geleden. De mobiele omzet lag ruim boven de 2 miljard en daarmee 149 procent meer dan vorig jaar.

Een marktaandeel van 80 procent

Alibaba, bestaande uit de marktplaatsen Taobao en Tmall, heeft een marktaandeel van 80 procent in thuismarkt China. Ook bij Tmall Global, de internationale marktplaats, trok de handel flink aan. De handelsplatforms in China tellen alleen al 423 miljoen actieve gebruikers.  Er is voor ruim 100 miljard aan artikelen verkocht.

AliCloud

Net als Amazon verdient Alibaba ook nog met cloudactiviteiten, al levert dit momenteel nog maar 165 miljoen dollar omzet. AliCloud heeft 2,3 miljoen klanten. Cloud nam op jaarbasis toe met 175 procent.

Alibaba blijft geld investeren

In het afgelopen kwartaal besloot Alibaba om 900 miljoen dollar te investeren in voedselbezorger Ele.me. Alibaba klanten kunnen bestellen via de Taobao App en Alipay Wallet.

Het is niet de enige investering: Alibaba betaalde ook 1 miljard dollar voor Lazada, een e-commerce platform voor Zuidoost Azië (Indonesië, Thailand, Vietnam en Singapore). In april werd daarnaast de overname afgerond van de bekende videosite Youku Tudou.

Geplaatst in Nieuws