Nikkie Plessen, de Nederlandse modeontwerpster, actrice, presentatrice en model, is een online winkel gestart op het Chinese platform Tmall Global. Op dit platform worden merken vanuit de hele wereld verkocht aan de Chinese consument.
De nieuwe NIKKIE collectie draagt de naam ‘Geselecteerd door Kate Moss’. Het nieuwe assortiment van NIKKIE is daarmee beschikbaar voor de jaarlijks 466 miljoen jaarlijkse actieve kopers op Tmall Global. Plessen heeft samengewerkt met Kate Moss om kledingstukken uit te kiezen die zij geschikt vonden om in China te verkopen. Niet heel verrassend is het ook Moss die het gezicht is van de bijbehorende campagne. ‘Geselecteerd door Kate Moss’ is een volledige herfstlijn die bestaat uit jassen, jurken, rokken, tops en schoenen.
Voor de Chinese consument is Tmall Global de enige plek waar NIKKIE kleding gekocht kan worden.
Het is geen onverwachte beslissing geweest om kleding te gaan verkopen in China. Enkele jaren geleden sloeg het kledingmerk NIKKIE aan in Azië, waardoor Plessen bijvoorbeeld een winkel in Jakarta, Indonesië heeft kunnen openen. Het is een kwestie van afwachten of NIKKIE ook succesvol zal worden onder de Chinese consumenten.
Niet de eerste in China
Plessen volgt na vele Nederlandse bedrijven, die de gok reeds hebben gewaagd. Vorige week kon u nog lezen dat JD.com (de rivaal van Tmall Global) tegenwoordig tevens Nederlandse merken verkoopt. Tmall Global stond daarnaast al bekend om haar Hollands Paviljoen, waar bedrijven als Albert Heijn, G-star en Unilever producten verkopen aan de Chinese consument. Een bedrijf betaalt minimaal enkele tienduizenden euro’s per jaar om producten af te mogen zetten om Tmall Global.