Alipay mikt op 1 miljoen buitenlandse winkelpartners

Alipay is het betalingsplatform van het gigantische internetconcern Alibaba en werkt samen met meer dan 65 financiƫle instellingen, waaronder Visa en MasterCard. Het betalingsplatform telt ongeveer 450 miljoen gebruikers en is daarmee het betaalsysteem dat de boventoon voert in China. Zij heeft onlangs het doel gesteld om binnen 3 jaar haar (offline) winkelpartners uit te breiden tot 1 miljoen. Op deze manier moeten Chinezen ook in het buitenland van dit betaalgemak worden voorzien.

Wat is Alipay?

Naast producten of diensten betalen, kan men via Alipay geld overmaken naar andere rekeningen. Op dat punt loopt men dus al voor in China op andere landen. Wij moeten nog steeds soms enkele dagen wachten als iemand met een betaalrekening van ABN-amro geld overmaakt naar iemand met een ING-rekening. Alipay voorziet dus in deze behoefte. Daarnaast kan het saldo van creditcards worden geregeld via dit ‘betalingsplatform’ – wat dus eigenlijk veel meer is dan enkel het betalen van producten en diensten- en kan de energierekening worden betaald via Alipay.
ali

Winkelpartners Alipay

Vicepresident van Alipay Sabrina Peng poogt het betaalgemak, wat Chinezen in eigen land ervaren, voort te zetten in de rest van de wereld. Inmiddels heeft dit meer-dan-een-betalingsplatform een kleine 100.000 winkelpartners. Veel van deze partners bevinden zich op populaire plekken voor Chinezen: Singapore, Maleisiƫ en Thailand. Deze groep moet dus over 3 jaar zijn uitgebreid naar 1 miljoen winkelpartners.

Wanneer Alipay daadwerkelijk 1 miljoen winkelpartners heeft, is het geen gekke gedachte dat zij zich zal gaan vestigen in het buitenland. Want hoe ideaal is het om 1 platform te hebben waar producten kunnen worden betaald, geld kan worden overgemaakt, energierekeningen kunnen worden betaald en nog meer. Als men de gevestigde berichtgeving moet geloven, wil Alipay enkel de Chinezen in hun betaalgemak voorzien in het buitenland. Toch zullen zij ook in gedachten hebben, dat op deze manier het ‘betalingsplatform’zich kan vestigen bij buitenlandse consumenten.

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met ,