Amazon Prime ook in China

Amazon zet de strijd met Alibaba voort op haar eigen bodem. Het Amerikaanse bedrijf zet Alibaba voor het blok door Prime te introduceren in China. Hiermee krijgen Chinezen toegang tot vele voordelen op de Amerikaanse webwinkel.

Amazon Prime is een abonnement waarmee men kan profiteren van speciale Amazon acties. Hieronder vallen gratis verzending van producten, video- en muziek- streaming en toegang tot e-books.

In de Verenigde Staten kost een jaarabonnement 99 dollar. In China betaalt men echter 388 yuan, omgerekend 57 dollar. Het Chinese Amazone Prima abonnement is ook iets minder uitgebreid: Prime Video is bijvoorbeeld niet beschikbaar in China.

Verbeterpunten

Amazon Prime is nog niet vlekkeloos geïntegreerd in China. Een aantal aspecten zal Amazon moeten verbeteren om het succesvol te laten maken in China. Zo worden producten pas gratis gezorgd voor bestellingen boven de 200 yuan (29,50 dollar) en duurt het vijf tot negen dagen tot in het buitenland gevestigde producten bij Chinese consumenten kunnen worden bezorgd.

Amazon en Walmart vs. Alibaba

De Verenigde Staten proberen van meerdere kanten Alibaba te overmeesteren. Walmart is al eerder met het Chinese JD.com een samenwerking aangegaan om de concurrentie met Alibaba aan te gaan. Alibaba reageerde hierop door te investeren in Jet.com, wat op het eerste gezicht toch raar lijkt. Jet.com is namelijk een bedrijf van Walmart, waardoor Alibaba indirect investeert in de concurrent?

Amazon en Tmall?

De woorden Amazon en Tmall in één adem noemen, klinkt als nog een tegenstrijdig geval. De concurrent willen uitspelen, maar wel met de concurrent in zee gaan, waardoor hij erop vooruit gaat. Amazon opende zo een storefront op Tmall, het B2B-platform van Alibaba. Dit lijkt een teken van overgave te zijn, waardoor het Amerikaanse bedrijf de concurrentie met Alibaba niet meer wilde aangaan.

 

Amazon logo plain.svg

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,