Chinese middenklasse bepaalt toekomst online shopping

In een survey van consultancy OC&C zijn 4600 mensen uit 16 verschillende Chinese steden kwamen noemenswaardige resultaten. Zo zouden consumenten tussen de 30 en 50 in de toekomst gebruik willen maken van online winkelen om shampoo, en andere dagelijkse benodigdheden, aan te schaffen. Dit in vergelijking met de leeftijdsgroep 18-29(middenklasse), die niet de voorkeur gaven aan het online kopen van deze producten.

Deze verschuiving in online shopping heeft volgens Jack Chuang van OC&C Strategy Consultants te maken met het vertrouwen en prijs.

De Chinese middenklasse

Deze bevinding is het gevolg van de houding van de Chinese middenklassen. Zij willen geld besparen op dagelijkse consumpties en dit geld uitgeven aan een ‘betere’ lifestyle: dineren in restaurants en vooraanstaande internationale merken aanschaffen. Van Nike sneakers tot Louis Vuitton tassen, voor elk groot merk is wel een doelgroep te vinden in China.

De snelst groeiende consumenten goederen (FMCG = fast moving consumer goods) zijn soft drinks en beauty producten. In 2010 leverde deze productgroepen 1,4 miljard dollar op. Vandaag de dag staat dit bedrag op 25,3 miljard dollar, aldus Euromonitor International.

Stijging gemiddeld inkomen & two-child policy

Deze middenklasse, inclusief zij die geboren zijn in de jaren ’80 en ’90, zullen de online verkopen enkel opdrijven. Dit heeft twee belangrijke redenen: de stijging van het gemiddelde inkomen en het two-child policy.

Amazon.cn en benlai.com

In de survey werd de mensen gevraagd om de e-commerce platforms te beoordelen. Amazon.cn werd als beste beschouwd op het gebied van melkpoeder en benlai.com kwam als beste uit de bus wat betreft geseald eten en soft drinks.

Taobao & Tmall de grootste, maar niet het meest populair

Ondanks dat Taobao en Tmall de grootste spelers zijn van China, blijken zij niet de populairste te zijn onder de Chinese bevolking.

Taobao en Tmall betreffen echter wel de twee bedrijven met de hoogste brand awareness en shopper penetration. JD.com is een waardige nummer drie wat betreft deze twee factoren.

Image result for chinese citizens

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,