Chinees e-commerce nieuws en meer vanaf 25 mei t/m 1 juni

Woensdag 25 mei:

Alibaba opent na Amsterdam ook in Brussel een kantoor

Italië, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en onlangs Nederland beschikten al over een Alibaba-kantoor. Het Brusselse kantoor van Alibaba zal een team krijgen dat zich zal bezighouden met de Europese wetten en regelgeving. Op deze manier timmert het Chinese concern aan het toegankelijk maken van de westerse naar de Chinese weg.

Donderdag 26 mei

Jack Ma ervaart tegenwind

Alibaba staat bekend als één van de meest groeiende internetconcerns van de wereld. Enkele analisten zijn zó kritisch op de cijfers van Alibaba, dat ze geloven dat er is gesjoemeld. Zo is er het voorbeeld van 11 november bekend, die analisten te mooi vinden om waar te zijn.

In één dag werd er volgens Alibaba 14,3 miljard omzet gemaakt op 11 november 2015. In China is dit een dag voor alleenstaanden, die op deze dag zichzelf in het zonnetje zetten. Analisten bekritiseerden deze cijfers door slechts te zeggen dat ze het niet geloofden.

Er blijkt nu een onderzoek te lopen naar de mate van waarheidsgetrouwe cijfers die Alibaba heeft vrijgegeven. Het leek een onuitputtelijk succes dat maar voor de wind bleef gaan. Als Jack Ma en zijn Alibaba heelhuids uit het onderzoek komen, zal dit niets veranderen.

Vrijdag 27 mei

Racistische reclame

Inmiddels zijn we een dag verder nadat de beruchte racistische reclame het licht heeft gezien. De Chinezen zelf lijken er zich niet zo veel van aan te trekken en dit nieuws passeerden zij als wij de aanslagen op Real Madrid-supporters in Irak, wat 12 mensen het leven kostten. Voor degene die dit nieuws niet hebben meegekregen, bekijk onderstaand filmpje.

Zaterdag 28 mei

Balotelli

Op deze dag gebeurde er eigenlijk niet zo veel in China. Of naja, de Chinese overheid bracht op deze dag geen – voor ons – noemenswaardig nieuws naar buiten. Daarom bestaat het nieuws van zaterdag 28 mei uit voetbalnieuws. Als u niet van voetbal houdt: lees verder bij zondag 29 mei.

AC Milan lijkt klaar te zijn met Mario Balotelli. De beruchte ex-speler van Liverpool heeft geen toekomstperspectief meer bij de Italiaanse hoofdmacht. Galatasaray- inderdaad, de club van Wesley Sneijder – zou de gok durven wagen. Balotelli had in de zomer al de mogelijkheid om zijn heil te zoeken in Istanbul, maar vertrok toen naar zijn huidige werkgever AC Milan. O ja, Balotelli schijnt ook een aanbieding te hebben gehad van een club uit China. De voetballer op onderstaande afbeelding zal in ieder geval blij zijn met Balotelli in de Chinese competitie.

china baloZondag 29 mei

Wanda city vs. Disney

Wang Jianlin, ook wel de rijkste man van China – ja, er is iemand rijker dan Jack Ma – heeft afgelopen zaterdag een pretpark geopend. Hiermee heeft hij de ‘strijd’ verklaart met Disney. Jianlin is van plan om 14 pretparken te openen in China (China heeft meer dan 1 miljard inwoners, heel Europa iets meer dan 500 miljoen: dus zo veel zijn 14 pretparken nou ook weer niet) en 4 overzee. Eigenlijk is Wanda city niet echt een pretpark, het bevat namelijk veel meer: een pretpark, hotels, winkels en een aquarium. Naar verwachting zullen tot 10 miljoen mensen het ‘pretpark’ bezoeken.

Voor hen die een kleine sfeerimpressie willen opdoen, een filmpje:

Maandag 30 mei

Chinese regering reageert op ophef

De westerse media uitte felle kritiek op de reclame van het Chinese wasmiddel. De Chinese regering antwoordde dat China en Afrika ‘broeders’ zijn en dat iedere Chinees respect moet opbrengen voor alle mensen, onafhankelijk van hun ras of huidskleur. De Volkskrant benoemd de Chinese investering in Afrikaanse landen in de context dat mogelijke bezorgdheid ontstaat rondom het imago van de Chinezen.

 Leishang Cosmetics – het betreffende bedrijf die het spotje uitzond – besloot maandag dat het spotje niet meer uitgezonden zou worden en bood zijn excuses aan. The Global Times is een Chinese krant die in het Engels is geschreven. Zij noemde de reacties in de westerse media overdreven en meenden dat van racisme of discriminatie geen sprake was.

Dinsdag 31 mei

Tmall verkoopt Dior

Eerder werd al bekend dat Alibaba afstand wil doen van alle neppe merkkleding op Taobao. Nu is Tmall een samenwerkingsverband aangegaan met Mei.com die samen het Luxury Channel hebben gelanceerd met merken als Dior en Fendi. Ter viering van deze samenwerking werd een groot feest georganiseerd waar Chinese beroemdheden aanwezig waren en kledingcollecties werden getoond. Van deze hele show was zelfs een livestream te volgen op de Tmall.com. Op onderstaande foto is zangeres Tia Ray te zien, die naast het zingen de kleding promoot van het Luxery Channel.

Tmall meiWoensdag 1 juni

Alibaba investeert in Israëlisch bedrijf

Twiggle is een Israëlisch bedrijf gespecialiseerd in e-commerce en Big Data. Door middel van kunstmatige intelligentie en Big Data wil Alibaba de zoekmachines van haar dochterondernemingen optimaliseren. Als consumenten bijvoorbeeld nu zoeken op ‘mobiele telefoon’ op de Chinese miljardenmarktplaats Taobao, dan variëren de zoekresultaten van lenzen tot aan opladers. Op Aliexpress valt dit nog mee. Twiggle zou daarnaast een toevoeging moeten zijn voor consumenten op hun zoekopdracht te specificeren. Naar bijvoorbeeld bepaalde functies die een mobiele telefoon moet bevatten.

Een andere inkomstenbron van Alibaba is de combinatie tussen de groei van de Chinese digitale wereld en de vraag naar goedwerkende clouds. Dit betreft een ander punt waar Twiggle Alibaba te hulp kan schieten.

Daarnaast zoekt Twiggle uit hoe producten zijn gerelateerd aan elkaar en hun kenmerken om de irrelevante zoekresultaten te minimaliseren.

Twiggle Alibaba

Geplaatst in Nieuws Getagd met