Chinezen verantwoordelijk voor 50% alle e-commerce

In China heerst er sinds enkele jaren een trend waarin er een verschuiving plaatsvindt van winkelen in een fysieke winkel naar winkelen online. Sterker nog, ondanks het feit dat online winkelen voor Chinezen relatief nieuw is, zijn Chinezen nu al verantwoordelijk voor bijna de helft van de wereldwijde omzet in de online detailhandelindustrie. Er wordt bovendien verwacht dat deze online omzet vanaf 2020 jaarlijks met 20 procent zal toenemen.

Online shoppen wordt in China voornamelijk gedaan door de avantgarde: jonge, stedelijke en hoog opgeleide Chinezen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat zij een andere attitude hebben tegenover online shoppen dan de oudere generaties. Deze oudere generaties zijn namelijk meer ingesteld op sparen, gezien de politieke en economische omstandigheden waar zij vroeger in opgroeiden. De jonge Chinese consument is meer bereid om geld uit te geven.

Online winkels vaak voordeliger

Vergeleken met fysieke winkels, zijn er bij online winkels bovendien vaak minder vergunningseisen en douane-inklaringen nodig. Ook heb je als consument toegang tot een breder assortiment. Dit zijn enkele redenen voor de verdwijning van fysieke vestigingen van winkels en de toename van digitale winkels. Sommige bedrijven stappen geleidelijk over en sluiten eerst enkele vestigingen, zoals Carrefour en Walmart.

Momenteel heerst er het vermoeden dat tegen 2020 de e-commercesector verantwoordelijk zal zijn voor 42 procent van de groei in particuliere bestedingen.

Bron

Geplaatst in Nieuws