Cross-border e-commerce wordt populairder

Marktplaatsen als AliExpress hebben de populariteit van cross-border e-commerce doen laten stijgen. Een oneindig aanbod van producten voor een bodemprijs, waar geen verzendkosten aan vastzitten. De Nederlandse consument was eerst terughoudend, maar ging uiteindelijk overstag door de vele positieve ervaringen van andere kopers die wel de eerste stap durfden te zetten.

Meer mensen kopen bij Chinese webshop

Vorig jaar plaatste nog 24 procent van de consument af en toe een bestelling bij een Aziatische webwinkel of marktplaats. Dit jaar is het percentage opgelopen tot 34 procent.

Cross-border shoppen wordt überhaupt veel meer gedaan door Nederlanders, dus niet alleen in Aziatische webshops. Het totaal uitgegeven bedrag in 2015 was 513 miljoen euro. Dit is een stijging van 31 procent ten opzichte van 2014.

Azië en Oceanië maken evenveel als Noord-Amerika en Europa

Azië lijkt met kop en schouders boven de rest uit te steken in de wereld van e-commerce. Het gebied waar Azië en Oceanië liggen, groeide vorig jaar de e-commerce met 28 procent. Daarnaast werd er een omzet gemaakt van 995 miljard euro. Deze omzet is bijna evenveel wat in dezelfde periode in Noord-Amerika en Europa hebben gedraaid.

singles-day

Alibaba

Het ecosysteem van internetgigant Alibaba is wel hét voorbeeld van een succesvolle e-commerce-organisatie. Dit bedrijf heeft zeggenschap in bijna alle takken van sport: van een nationale krant tot een muziekstreamingsdienst. In het binnenland zijn ze namelijk tevens zeer populair.

De oprichter van dit bedrijf – Jack Ma – heeft een nationale feestdag (Singles Day) weten te maken tot de meest lucratieve dag voor Alibaba. Voor Chinezen staat deze dag in het teken van ‘koopjesdag’.

Kobe Bryant en David Backham

Alibaba doet er alles aan om deze dag zo succesvol mogelijk te maken. Zo hadden consumenten dit jaar de bijvoorbeeld de mogelijkheid om te shoppen in een virtual reality en kwamen oud NBA-ster Kobe Bryant en voetballer David Beckham met zijn vrouw en mode-ontwerper Victoria langs. Dit bleek niet zonder succes. Op onderstaande afbeelding zijn de verkoopcijfers van de grootste e-commerce evenementen weergegeven. De Amerikaanse piekdagen komen niet eens in de buurt van Singles day.

ecommerce-sales

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,