Hoe Zalando leerde van Aziatische e-commerce

Het grote Europese e-commerce bedrijf Zalando zou kunnen concurreren met Amerikaanse grootmachten als Amazon op Europese bodem. Het in Berlijn gevestigde bedrijf lijkt echter veel meer op Aziatische e-commerce bedrijven, als Alibaba. Het lijkt erop dat Zalando veel heeft geleerd van hun manier van aanpak.

In een artikel van Gulf News wordt duidelijk hoe Zalando heeft geleerd van grote Aziatische spelers. De mede-oprichter van Zalando Robert Gentz reisde naar Beijing om te spreken met  Chinese e-commerce leiders. Gentz’ insteek was om de Chinese e-commerce markt te betreden. In plaats daarvan maakte hij de beslissing om de manier waarop Chinese online fashion bedrijven hun bedrijf runnen, te kopiëren.

Instant message app

Chinese consumenten chatten en kopen van merken via de grootste instant message app van China WeChat. Ondertussen bundelden online retailers, onafhankelijke logistieke bedrijven en merken hun krachten. In Europa werkte destijds niemand met elkaar samen. Gentz wilde dit idee naar Europa brengen.

Zalando als digitaal winkelcentrum

Voordat Gentz naar China vertrok, werd de verkoop en de inventaris allemaal zelf geregeld. Tegenwoordig poogt de Europese grootmacht zich neer te zetten als digitaal winkelcentrum, waardoor andere bedrijven en merken ook producten kunnen verkopen. alibaba

Apps van Zalando

Zalando heeft dit jaar enkele apps uitgebracht. Eén van deze apps is MOVMNT, die poogt gebruikers te inspireren door de laatste fashion trends te laten zien. Een tweede app is Zipcart en alleen beschikbaar voor mensen in Berlijn en Keulen. Deze app laat tevens de laatste fashion trends zien, maar daarbij worden de fysieke winkels getoond waar bepaalde kledingstukken zijn te vinden. Tevens is er Zalon Messenger, de instant messaging app van Zalando, die het mogelijk maakt voor klanten om met de stylisten van Zalando in contact te komen.

Actief in de e-commerce sinds 2002 en inmiddels 15 jaar geleden voor het eerst in China, is de auteur vanaf het eerste begin gegrepen door de enorme omvang en kansen die Chinese e-commerce biedt. “We staan met aan het begin van een revolutie die zijn weerga niet kent en binnen nu en 5-10 jaar koopt de Nederlandse consument net zo makkelijk zelf direct in China als nu bij Bol.com of AH.nl.” Op KopeninChina krijgt u een indruk van de mogelijkheden die Chinese e-commerce u biedt. Mist u iets, heeft u suggesties of een vraag? Neem dan vooral contact op!

Geplaatst in Nieuws