TaoBao kwam vorig jaar een aantal keer in opspraak door een overmatig aanbod van namaakgoederen. Ondanks dat Alibaba ruim 380 miljoen producten verwijderde, was dit voor de gemiddelde Amerikaanse perceptie onvoldoende. De grootste marktplaats ter wereld gelegen in China staat sinds twee weken op de zwarte lijst. Op deze lijst staan bedrijven die naar de mening van de Verenigde Staten op een of andere manier de consument of andere partijen onredelijk tot last zijn geweest.
Geen directe straf
Het imago van de belangrijkste e-commercespeler in China kreeg aan het einde van 2016 nog een flinke figuurlijke tik. Deze tik werd uitgedeeld door het Amerikaanse handelsagentschap, die TaoBao op de zwarte lijst heeft gezet. TaoBao is gelijk aan het concept van eBay, waar zowel kleine als grote handelaars hun producten of diensten direct aanbieden aan de consument.
Gelukkig hangt hier geen directe straf aan vast. De marktplaats blijft namelijk gewoon toegankelijk. Het is echter wel een tegenvaller voor het wereldwijde aanzien rond Alibaba.
Te veel namaakgoederen
Aangezien meer dan één miljard producten op TaoBao worden aangeboden door een ongekend aantal verkopers, is het moeilijk voor Alibaba om overzicht te behouden. Hierdoor krijgen verkopers relatief eenvoudig de kans om replica goederen aan te bieden. En een groot schot van de Westerlingen geeft hier maar al te graag hun geld aan uit. Ondanks dat 380 miljoen producten van TaoBao zijn verwijderd, acht het Amerikaanse handelsagentschap TaoBao schuldig aan het plaatsen van een ‘onaanvaardbare hoge volume aan namaakgoederen’ op de marktplaats.
In 2011 belandde TaoBao al een op de ‘Notorious Markets List‘. In 2012 werd de Chinese marktplaats verwijderd van deze lijst. Destijds was dat een belangrijke stap richting Alibaba’s beursgang in New York.