JD.com ontvangt 100 miljoen orders op één dag

De Chinese webretailer JD.com heeft op 18 juni, de jaarlijkse koopjesdag, 100 miljoen orders verwerkt. Dat komt neer op een stijging van 60 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral buitenlandse merken zorgden voor de groei.

Het Duitse Adidas zag zijn verkopen vertienvoudigen ten opzichte van het vorige jaar, Puma verkocht zes keer zoveel. Op Haiwaigou, het deel van JD.com special voor buitenlandse merken, werd twaalf keer meer verkocht dan vorig jaar. De grootste Chinese retailer geeft geen cijfers vrij over de omzet die op deze speciale dag is gemaakt. Concurrent Alibaba heeft zijn jaarlijkse uitverkoop op Singles’ Day, elk jaar op 11 november. Afgelopen jaar zou er op die ene dag 14,3 miljard dollar zijn omgezet via het Chinese platform.

Mobiele aankopen op JD.com

JD.com, dat deze week nog Walmart’s Chinese online supermarkt Yihaodian kocht, rapporteert dat 85 procent van de aankopen op 18 juni van mobiele apparaten komt.

Amazon Prime Day

De Amerikaanse webgigant Amazon heeft aangekondigd voor de tweede keer een zogeheten Prime Day te organiseren. Dit is een uitverkoopactie van zes uur, of ‘zo lang de voorraad strekt’. De verkopers van Amazon zijn al gevraagd zich voor te bereiden op deze dag zodat ze voldoende voorraad hebben en aan alle kopers gratis verzending kunnen aanbieden.

34,4 miljoen Chinese producten

Vorig jaar werd Amazon’s Prime Day op 15 juli gehouden. Er werden toen 34,4 miljoen producten verkocht. De webreus maakte geen cijfers bekend, maar liet wel weten dat de omzet hoger was dan tijdens Black Friday – een dag waarop de Amerikaanse consument massaal online gaat voor de kerstinkopen.

Geplaatst in Nieuws Getagd met