Omzet Nederlandse bedrijven gegroeid op Singles Day

Op 11 november 2016 was Singles Day opnieuw een groot succes in China. Ook afgelopen jaar werd elk jaar opnieuw geëvenaard, met 2 miljard euro meer winst dan in 2015. Op deze dag wordt meer omzet gemaakt dan op Cyber Monday of op Black Friday in de Verenigde Staten. Maar het zijn niet enkel Chinese bedrijven die hun producten verkopen aan de Chinese consument. Ook Nederlandse bedrijven zijn actief in het land met het grootste aantal inwoners op aarde.

Tmall en Nederland

Hét B2C-platform van Alibaba – Tmall – beschikt over een afzetmarkt van zo’n 439 miljoen consumenten. Op dit platform is een Hollands Paviljoen gevestigd. Zoals de naam al zegt, zijn dit een groep Nederlandse bedrijven die hun producten afzetten in China. Enkele bekende Nederlandse bedrijven die zaken doen in China zijn Philips, Nutrilon en G-star. Onlangs is Hunkemöller ook actief op de Chinese markt.

Tijdens de grootste e-commerce dag in China hebben Nederlandse bedrijven 23 procent meer verkocht dan in 2015.

Bent u zelf benieuwd naar de mogelijkheden om te verkopen op Tmall Global? Klik dan hier.
alibaba kopeninchina

Tmall is een onderdeel van het ecosysteem van Alibaba

Babymelkpoeder

Nog steeds is de babymelkpoeder uit Nederland zeer in trek bij Chinese consumenten. Daarnaast werden elektronische scheerapparaten, elektronische tandenborstels en luchtreinigers vooral verkocht. De productsoort waarvan de verkoopcijfers het meeste waren gestegen was het Nederlandse bier: Nederlandse ondernemers verkochten maar liefst 80 procent meer dan op Singles Day 2015.

Roland Palmer en Alibaba

De Nederlandse contactpersoon voor Alibaba is oud Blokker-topman Roland Palmer. Palmer zou door Blokker aan de kant worden gezet door botsende visies omtrent de onlinestrategie.

Winkelketens als Marskramer, Intertoys en Xenos hadden de krachten kunnen bundelen, om net als Alibaba, te werken naar een bedrijf dat de boventoon zou kunnen voeren in Nederland. Conservatieve krachten zouden deze visie echter de kop hebben ingedrukt. Palmer houdt zijn mening liever voor zich.

Palmer reist met meer dan honderd Nederlandse en Belgische ondernemingen in maart naar Hangzhou, waar het hoofdkantoor van Alibaba is gevestigd. De oud topman van Blokker noemt dit een e-handelsmissie. “Een kans voor Nederlandse bedrijven om Alibaba mee te maken van dichtbij, en misschien zelfs zaken te doen”, aldus Palmer.

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,