Wat is PPRO en waarom boekt dit bedrijf een bedrag af van mijn rekening?

Help! Je bent je rekeningafschriften aan het uitpluizen en je ziet plotseling iets staan in de trant van ‘PPRO Financial LTD’. Daarom ben je meteen aan het googelen geslagen en ben je hier aanbeland. Zo’n exotische omschrijving op je bankafschrift en een afgeboekt bedrag dat je niet meteen kan thuisbrengen, is natuurlijk altijd even schrikken. Daarom zochten wij dit even voor je uit.

In deze bijdrage krijg je het antwoord op de vragen: ‘Wat is PPRO Financial LTD’ of ‘Wat is PPRO Financial LTD inzake Alipay Europe LTD S.A.?’, ‘Waarom is dit bedrag van mijn rekening afgeschreven?’ en ‘Hoe vind ik mijn aankoop terug?’.

Omschrijving ‘PPRO Financial LTD’

Wanneer je de omschrijving ‘PPRO Financial LTD’ of ‘PPRO Financial LTD inzake Alipay Europe LTD S.A.’ ziet verschijnen, breekt het angstzweet je misschien uit. Minstens krab je toch even in de haren, want waarom boekt dit bedrijf zomaar een bedrag af van je rekening? Termen als ‘oplichting’ en ‘fraude’ flitsen meteen door je hoofd. Gelukkig is de realiteit doorgaans heel onschuldig. Toch is waakzaamheid geboden. Het betreft immers een betaling die je hebt uitgevoerd. Wellicht gaat het om een betaling via Bancontact, iDeal of creditcard.

Sommige mensen schieten meteen in paniek en proberen, vaak tevergeefs, contact op te nemen met dit bedrijf. Dat is echter niet de bedoeling. Waarom dat zo is, ontdek je verderop.

Wat is PPRO?

PPRO Financial LTD doet wellicht niet meteen een belletje rinkelen, maar het gaat om een gereputeerd bedrijf met vestigingen in meer dan tien landen, van Singapore tot Sao Paulo. De in 2006 in Londen opgerichte onderneming is gespecialiseerd in online betalingen.

PPRO is een zogenaamde betalingsprovider die in meer dan 175 landen betalingen ontvangt en verwerkt voor bedrijven van over de hele wereld. Dat klinkt allemaal een beetje Chinees in de oren, maar als je snapt wat ze precies doen, is het best logisch.

Financiële tussenpersoon

Webshops die hun goederen internationaal aan de man willen brengen, stoten vaak op de praktische hindernis dat elk land zo zijn favoriete betaalmethodes en -systemen heeft. In het ene land kiezen mensen voor online betalingen met creditcards of e-wallets, terwijl in andere landen mensen eerder opteren voor een online overschrijving via hun vertrouwde bank.

Het is voor webshops dan onbegonnen werk om in ieder land hun eigen betalingssysteem op te zetten. Precies om die reden doen ze een beroep op een betalingsprovider of tussenpersoon voor financiële afhandeling zoals PPRO Financial LTD.

Waarom staat er PPRO Financial LTD op mijn rekeningafschrift?

PPRO Financial LTD regelt voor talrijke bedrijven, voornamelijk webshops, van over de hele aardbol de lokale betalingen van hun klanten. Zo zijn ze ook de vaste partner van verschillende Chinese webwinkels, waaronder AliExpress.

Wanneer je een koopje hebt gedaan op pakweg Ali en betaalde met iDeal, Bancontact of creditcard verschijnt de naam van PPRO op je rekeningafschrift, samen met het afgeboekte bedrag en telkens hetzelfde rekeningnummer BE44735045712145. Dit is het rekeningnummer van PPRO en wordt gebruikt voor het innen van lokale betalingen. De mededeling kan op verschillende manieren op je bankafschrift voorkomen:

  • PPRO Financial LTD
  • PPRO Financial LTD inzake Alipay Europe LTD S.A.

Wanneer je deze omschrijving op je rekeningafschrift ziet, heb je waarschijnlijk een aankoop gedaan bij een webshop, en vermoedelijk zelfs bij een Chinese online marktplaats als AliExpress. Let wel: Ali is lang niet de enige die met PRRO samenwerkt. Het kan dus ook gaan om een andere internationale webwinkel.

Hoe kan ik PPRO Financial LTD contacteren?

Je kunt altijd proberen om PPRO Financial LTD te contacteren, maar dan klop je eigenlijk bij de verkeerde partij aan. De betalingsprovider kan je niet helpen. De afboeking van het bedrag heeft immers te maken met een online bestelling die je plaatste. Bij vragen over een bepaalde afschrijving of bestelling moet je je dus wenden tot de webwinkel in kwestie.

Ben ik opgelicht?

In 99,99% van de gevallen, luidt het antwoord: nee. Het gaat meestal gewoon om een online aankoop die je zelf hebt gedaan bij een internationale of Chinese webshop. PPRO Financial LTD is immers een legitiem bedrijf dat nooit zomaar bedragen van je rekening zal afboeken. Er is altijd een achterliggende transactie.

Hoe kan ik mijn aankoop achterhalen?

Als je je niet kunt herinneren welke aankoop je precies hebt gedaan of waarom dit bedrag van je rekening is afgeschreven, doe je er goed aan om even uit te spitten welke online bestellingen je rond die tijd geplaatst hebt. Talrijke bedrijven wereldwijd maken gebruik van de diensten van PPRO, dus het kan gaan om eender welke online winkel.

Ben je het spoor compleet bijster, zoek dan even in je mailbox (vergeet je spam niet!) rondom deze datum. Vrijwel elke webshop waar dan ook ter wereld, stuurt altijd een orderbevestiging per e-mail. Soms helpt het ook om je zoekgeschiedenis in Google even tevoorschijn te halen. En dan volgt meestal de opluchting: het gaat natuurlijk om die blitse smartwatch, enorme eenhoorn zwemband of cocktailjurk die je bij die Chinese webshop bestelde!

Geen online aankoop terug te vinden?

Wanneer je met de beste wil van de wereld geen enkele onderliggende online bestelling kunt terugvinden, zijn er enkele dingen die je kunt doen. Een afboeking door PPRO Financial LTD kan niet zomaar teruggedraaid of gestorneerd worden. Als je niet weet waarover het gaat of het oneens bent met de afboeking, moet je contact opnemen met je eigen bank. Zij zullen dan nagaan of er daadwerkelijk toestemming is gegeven voor de transactie en in ontkennend geval tot terugbetaling overgaan.

Een afboeking door PPRO? Geen reden tot bezorgdheid

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat een afschrijving van je rekening door PPRO Financial LTD geen reden tot paniek is. Het gaat vrijwel altijd om een online bestelling die je zelf plaatste bij een internationale webwinkel, niet zelden een Chinese webshop. Dan is het zaak om even uit te vissen wat je rond die tijd online hebt gekocht. Zijn er toch problemen met de betaling of met de bestelling? Neem dan altijd eerst even contact op met de betrokken webwinkel!

Geplaatst in Nieuws