Taobao treft maatregelen: neppe Nikies verdwijnen

Er bestaat een reële kans dat u nog nooit van Taobao gehoord hebt. Als ik u zou vertellen dat het Chinese soep is, dan had u dit ook voor waar aangenomen. Maar nee, dat is het niet. Taobao is een Chinese marktplaats waar vriendendiensten tot balance boards worden aangeboden. Deze Chinese marktplaats krijgt voeten aan de grond in het buitenland. Het feit is daar dat er ontzettend veel neppe merkproducten worden verkocht. Taobao probeert vanaf 20 mei alle neppe producten van de marktplaats te krijgen, hoe gaat dit in zijn werk?

Wat is Taobao?

Taobao.com is een onderdeel van Alibaba, een concern, dat verschrikkelijk uiteenlopende bedrijven bezit: van een filmmaatschappij tot een farmaceutisch bedrijf, je kunt het zo gek niet bedenken of Alibaba is actief in die branche. O ja, sinds kort is bekend gemaakt dat – voormalig eigenaar van Alibaba – Jack Ma een overeenkomst zou hebben met de Italiaanse politicus en ondernemer Silvio Berlusconi. Jack Ma zou top voetbalclub A.C. Milan overnemen. Het moge duidelijk zijn dat Alibaba aan de weg timmert om wereldwijd succesvol te worden in verschillende branches. Taobao is dus onderdeel van een gigantisch concern dat zich niet alleen maar focust op de Chinese consumentenmarkt.

Gucci op Taobao

Onlangs werd Alibaba voor de rechter gesleept. Een aantal vooraanstaande merken (onder andere Gucci en Yves Saint Laurent) beschuldigde het concern ervan dat Alibaba haar dochterbedrijven hielpen – of in ieder geval mogelijk maakte – om neppe merkproducten te verkopen. Nu de beursgang van het Chinese webwinkelbedrijf de grootste aller tijden is, zien zij kansen buiten China. Als zij echt mee willen doen in de westerse wereld, zullen ze afstand moeten doen van de neppe Nike Air Max. Anders zullen ze nooit serieus genomen worden. Of dit lukt is nog maar de vraag.

 

Maatregelen 20 mei

Zoals gezegd is Taobao een marktplaats waar – net als in Nederland – verschillende verkopers hun producten aanbieden. En aangezien Taobao een marktplaats is met miljoenen verkopers, zal het lastig zijn om deze allemaal na te gaan. Toch gaan ze dit proberen. Vanaf 20 mei zijn alle verkopers verplicht om een echtheidscertificaat te uploaden of een brief van het betreffende merk op hun verkooppagina te zetten. Als dit niet gebeurt, zal Taobao deze producten verwijderen van de marktplaats. En dit terwijl de transacties of ander geld ingehouden kan worden door Taobao.

Vooruitgang of teloorgang?

Vrij vertaald is het doel als volgt: “het creëren van een gezonde (lees westerse) winkelomgeving met een hoog integriteitslevel waar de belangen worden beschermd van de consument en de merkeigenaren. Taobao wil enkel nog echte merkproducten verkopen.” Dit is in principe een goed idee; het vertrouwen van merken wordt gewonnen, waardoor het aanzien groeit en het imago beter wordt. Maar dan is de vraag: Waarom zou je echte Nikies kopen in China – met hoge verzendkosten – terwijl je dezelfde schoenen – zonder verzendkosten – in de Kalverstraat kunt halen?

Chinese marktplaatsen/webshops zijn met name zo populair geworden, omdat zij 1 op 1 merkproducten verkochten tegen een super lage prijs. Er zijn weinig redenen te benoemen voor consumenten uit het westen om online aankopen te doen bij Taobao, terwijl dit ook bij een westerse fysieke of online winkel kan. Of deze stap er één vooruit of achteruit is, zal de tijd ons leren.

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,