Walmart en JD.com slaan handen in één

Walmart is in het bezit van een Chinees e-commerce platform genaamd Yihaodian, een Chinese online supermarkt. Althans, het wás in het bezit van Yihaodian, totdat Walmart dit platform verkocht aan JD.com: dé concurrent van Tmall, onderdeel van Alibaba. JD.com is – net als Tmall – één groot B2C-platform, waar ontzettend veel bedrijven van over de hele wereld hun producten aanbieden. Unilever biedt hier onder andere hun producten aan. 

De strategie van Walmart is van koers gewisseld. Met het e-commerce platform Yihaodian wilde Walmart toetreden tot de Chinese e-commerce, om de strijd aan te gaan met Alibaba. In deze wereld geldt echter ook dat het samenvoegen van krachten meer oplevert dan de som der delen. Zodoende heeft Walmart hun Chinese online supermarkt verkocht aan JD.com, in ruil voor een aandeel in het bedrijf. JD.com is onderdeel van Tencent, dat net als Alibaba één groot internetconcern is.

Toch is de keuze van Walmart onverwachts, omdat zij pas een jaar geleden de volledige zeggenschap hadden bemachtigd over Yihaodian. Aan de andere kant lijkt dit in theorie een goede zet van Walmart: er is geanticipeerd op de hoge concurrentie in Chinese e-commerce door eigenlijk onderdeel te worden van JD.com. Hierdoor hoeft Walmart minder risico’s te nemen en kan zij profiteren van de contacten van deze Chinese lokale speler. Zo krijgt Walmart contacten met Chinese bedrijven, die Walmart kan helpen met het verbeteren van de distributie.

JD.com komt steeds dichterbij de koppositie van Tmall.com. Naar verwachting zal de markt van online boodschappen in China alleen maar toenemen. Tmall is tevens ook al een tijd bezig met het verkopen van boodschappen. Zo is er een Hollands Paviljoen op Tmall, waar Albert Heijn haar producten aanbiedt. Stroopwafels blijken erg in trek te zijn onder de Chinese bevolking. Of Alibaba voor haar positie moeten vrezen, valt nog te betwijfelen.

Cover: Walmart

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,