Ali Express, Aliexpres of AliExpress?

AliExpres is de meest voorkomende misspelling

AliExpress is geen uitzondering waar het de naamgeving van Chinese webshops betreft: Eenvoud of logica lijkt meestal niet het belangrijkste aspect geweest. Waar ‘Alibaba’ een herkenbaar een makkelijk te onthouden merknaam is en ‘Taobao’ eigenlijk ook nog wel, blijkt AliExpress, Ali Express of AliExpres een lastige voor veel consumenten.

AliExpress is populair!

Dat AliExpress enorm groot in Nederland is laat een klein onderzoekje via ‘good old friend’ Google op de misspellingen wel zien: Zo wordt er per maand zelfs vaker gezocht in Nederland op de misspellingen Ali Express en Aliexpres (dus met 1 ‘s’) dan op concurrende Chinese webshops zoals BangGood.

De meest voorkomende op een rijtje (uit een selectie van honderden verschillende misspellingen!)

Ali Express (dus met spatie)
Aliexpres (zonder s)
AlieExpress (de expres van Alie)
AlieExpres (de expres van Alie en ook nog zonder s)
Alie Expres (…)

Beschikbaarheid domeinnamen

Maar AliExpress is niet de enige Chinese webshop met veel misspellingen: Wat te denken van Mininthebox (ziet u de fout?) of lightindebox. Beide zijn volgens Google veel gemaakte fouten. Dat doet me afvragen wat de reden voor de bijzondere naamgeving van veel shops uit China is. Zouden het de verschillen in taal zijn en het feit dat de namen zijn bedacht voor westerlingen door Chinezen? Of is het simpeler en heeft het te maken met het feit dat alle .com domeinen die enigszins een normaal woord vormen allemaal bezet zijn?

Alibaba.com is dan ook al in de jaren ’90 door oprichter Jack Ma vastgelegd (net als Alimama trouwens). Had hij zijn e-commerce imperium voorzien dan had hij wellicht een reeks duidelijk .com namen vastgelegd en zaten we nu niet met de Aliexpres en Ali Express en alle afgeleide misspellingen te stuntelen 🙂

Heb jij een idee wat de bijzondere naamgeving van (to name a few) SheInside, SammyDress, FocalPrice etc verklaart en waarom we dat met name terugzien bij Chinese webshops? Laat je reactie dan achter, ik ben benieuwd…

Actief in de e-commerce sinds 2002 en inmiddels 15 jaar geleden voor het eerst in China, is de auteur vanaf het eerste begin gegrepen door de enorme omvang en kansen die Chinese e-commerce biedt. “We staan met aan het begin van een revolutie die zijn weerga niet kent en binnen nu en 5-10 jaar koopt de Nederlandse consument net zo makkelijk zelf direct in China als nu bij Bol.com of AH.nl.” Op KopeninChina krijgt u een indruk van de mogelijkheden die Chinese e-commerce u biedt. Mist u iets, heeft u suggesties of een vraag? Neem dan vooral contact op!

Geplaatst in Nieuws Getagd met

Geef een reactie