Chinees e-commerce nieuws en meer vanaf 15 juni t/m 22 juni

Het was deze week een rustige week wat betreft de Chinese e-commerce. Het enige noemenswaardige nieuws betrof de het resultaat van de investeringsronde van de Chinese Uber, de omzetverwachtingen van Alibaba en de groeimogelijkheden van de Chinese e-commerce.

Didi Chuxing = Chinese Uber en levert 7 miljard op

In China is Didi Chuxing dé concurrent van de wereldbekende taxidienst Uber. Onlangs ging dit bedrijf op zoek naar investeringen. Het resultaat: 7 miljard dollar.

Na deze investeringen zou Didi Chuxing evenredig zijn aan een bedrag van 25 miljard dollar.

Apple maakte in mei al onderdeel uit van deze investeringsronde: 1 miljard dollar investeerde het bedrijf van Steve Jobs in de Chinese variant van Uber. Het bedrijf zou in 2017 wel eens naar de beurs kunnen gaan in New York.

Uber is nog steeds groeiende, en om deze groei vast te houden, heeft het investeerders gevraagd om ongeveer 2 miljard dollar. Op dit moment zou Uber 68 miljard dollar waard zijn.

didi chuxing

Alibaba verwacht omzetverdubbeling

Vorige week kondigde Internetgigant Alibaba hun verwachtingen aan: een omzetverdubbeling van maart 2016 tot maart 2017.
Alibaba behaalde afgelopen jaar een omzet van 14 miljard dollar. Een verklaring zou volgens Alibaba de overnames van bedrijven zijn.

Zuid- en Oost-China verantwoordelijk voor groei Chinese e-commerce

De rijke steden gelegen in het zuiden en het oosten van China worden als de drijvende motoren gezien achter de groei van de Chinese e-commerce. Dit komt door het hoge percentage van de mensen dat online aankopen of business doet.

Shenzhen, de Chinese Sillicon Valley, is tevens dé stad geworden in de Chinese e-commerce industrie. Volgens de lokale statistieken nemen de e-commerce transacties 50 procent toe per jaar. En dat vanaf het jaar 2009. In 2015 winkelde 71 procent van de gehele Shenzhen populatie online, waar zij in total 14 miljard dollar uitgaven. Dit bedrag is ongeveer 20 procent van de gehele online/offline uitgaven van Shenzhen.

Als er echter naar de groeicijfers wordt gekeken, lijken de steden in het midden en het westen van China het meeste te groeien. Volgens een rapport dat is uitgebracht door AliResearch, zitten er sowieso 6 West-Chinese gelegen steden in de top 25 steden van de verhouding tussen e-commerce consumptie en de hoeveelheid inwoners.

Xie Zhoupei, een Chinese onderzoeker van AliResearch voegt hieraan toe dat de online winkel groei ratio in het midden en het westen van China hoger is dan in de steden in Oost-China.

In januari 2016 bracht Alipay een rapport uit dat strookt met deze trend: in minder ontwikkelde gebieden als Midden- en West-China, groeide de online aankopen het meeste in het land. Zodoende kan worden geconcludeerd dat e-commerce zelfs daar stappen maakt, waar de fysieke winkels nog steeds onderontwikkeld zijn.

 

 

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,