Nederlandse merken te koop op JD.com

Holland for China” is een afdeling op de Chinese webshop JD.com waar producten van Nederlandse bodem worden verkocht. Begin deze maand startte de directeur van Follow Ltd in de Zuid Chinese stad Guangzhou Bart IJlst dit initiatief. IJlst geeft op deze manier Nederlandse MKB de kans om eigen merkproducten te verkopen op de gigantische Chinese markt. Op dit moment bieden 8 Nederlandse bedrijven hun producten aan. 

“Holland staat in China voor kwaliteit”, aldus Ijlst. Hij voegt hieraan toe dat Nederlandse merken er goed aan doen om hun producten af te zetten in China, omdat de een groot percentage van de Chinese bevolking relatief veel te besteden heeft. Daarom is de vraag naar buitenlandse vraag naar goederen gestegen.

Chinese barrières en valkuilen

Ijlst heeft gemerkt dat veel Nederlandse bedrijven interesse hebben in het verkopen van producten in China. En dan met name online. Echter, hij merkt ook dat ondernemers angst ervaren voor mogelijke barrières en valkuilen. En dat is ook niet voor niets. Bij sommige grote aanbieders van Chinese webshops zijn de voorwaarden van deelname streng en is er een relatief grote startsom nodig. Daarnaast is import, opslag en distributie van de Nederlandse goederen vaak niet duidelijk geregeld.

De directeur van Follow Ltd zegt dat deze angsten voor goed zijn weggenomen door de samenwerking met JD.com. Follow Ltd biedt een ‘all-in’ dienstenpakket aan, waarin de benodigde investering relatief laag uitvalt.

Follow Ltd heeft reeds meer dan 25 jaar ervaring in China en heeft 4 vestigingen in Zuid-Oost Azie. De onderneming neemt al het werk voor haar rekening: zowel de werkzaamheden in Nederland als in China worden uitgevoerd door Follow Ltd. Denk aan logistiek, website, sales, after sales etc.. Ijlst is tevens duidelijk over hoe het in zijn werking zal gaan: “Allereerst worden de producten in Nederland verzameld en verscheept. Vervolgens worden de producten opgeslagen in Hongkong en vanuit hier wordt de distributie geregeld.

Hollands Paviljoen vs Holland for China

Eind 2015 opende Alibaba al het ‘Hollands Paviljoen’ op Tmall, onderdeel van Alibaba. Holland for China is dus een duidelijke reactie van JD.com om Alibaba bij te kunnen te houden. Ondanks dat gerenommeerde bedrijven als Unilever al producten verkopen op Tmall is het voor Nederlandse bedrijven wel erg aantrekkelijk dat een bedrijf als Follow Ltd – waar een Nederlandse man aan het roer staat – alles regelt voor Nederlandse bedrijven om te kunnen verkopen op JD.com.

 

Actief in de e-commerce sinds 2002 en inmiddels 10 jaar geleden voor het eerst in China, is Sander Scholten vanaf het eerste begin gegrepen door de enorme omvang en kansen die Chinese e-commerce biedt. “We staan met aan het begin van een revolutie die zijn weerga niet kent en binnen nu en 5-10 jaar koopt de Nederlandse consument net zo makkelijk zelf direct in China als nu bij Amazon of eBay.” Op KopeninChina krijgt u een indruk van de mogelijkheden die Chinese e-commerce u biedt. Mist u iets, heeft u suggesties of een vraag? Neem dan vooral contact op!

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,