Alibaba pakt groots uit op Singles Day

Als u 11 november hoort, denkt u aan Sint-Maarten. Als u deze datum aan een inwoner van China voorlegt, zal hij of zij denken aan Singles Day. Een dag waarop men cadeautjes aan elkaar geeft. En als Jack Ma deze datum op zijn kalender ziet staan, zal hij denken aan een lucratieve dag.  Afgelopen jaar zou er op deze dag 14,3 miljard dollar zijn omgezet via het Chinese platform. Dit jaar poogt Alibaba nog groter uit te pakken (lees: meer omzet te maken) door live streams, VR-winkelen en interactieve games.

Van 27 naar 40.000 retailers

Deze dag heeft Alibaba zelf in het leven geroepen. Maar JD.com plukt hier tevens haar vruchten van. Dit jaar doen maar liefst zo’n 40.000 retailers mee waaronder ook grote merken als het Amerikaanse warenhuis Macy’s. Ter vergelijking: tijdens de eerste Singels Day in 2009 deden slechts 27 retailers mee. Meer dan 600 retailers zullen zorgen voor livestreams via Alibaba’s B2B-platform Tmall om hun producten te tonen.

VR en AR

Alibaba staat erom bekend dat het veel energie steekt in de ontwikkeling van VR. Op deze dag kunnen consumenten zich verplaatsen in grote winkels via VR. Virtueel uitgestalde artikelen kunnen op deze manier direct worden gekocht. Daarnaast kan er een spel worden gespeeld via Augmented Reality, dat net afwijk van VR. Waar VR een gecreëerde wereld is, is AR de echte wereld met digitale creaties. Door middel van dit spel kunnen kortingen en prijzen kunnen worden gewonnen.

Ook het buitenland zag het succes van Singles Day. Zo bedacht Amazon vorig jaar Prime Day.

Image result for singles day china

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,