Kopen via iOffer: heeft deze online marktplaats écht iets te bieden?

Mensen doen soms de gekste dingen om de beste koopjes te doen. Dat lijkt ook het geval voor de meeste fans van iOffer. Klanten kopen vooral via deze marktplaats, omdat ze een aanbod zien dat ze gewoon niet kunnen weigeren. Maar het unieke aan iOffer is dat mensen nog onder de zo al lage prijzen kunnen bieden. Aanvaardt de verkoper je aanbod dan is de deal beklonken. Iedereen tevreden dus. Of toch niet?

In deze uitgebreide recensie leer je wat je mag (of niet mag) verwachten van iOffer en vooral ook of deze online marktplaats wel betrouwbaar is.

Wat is iOffer?

Omdat de levering soms tot twee weken kan duren, denken sommige mensen dat het hier gaat om een Chinese marktplaats. Het tegendeel is echter waar. iOffer maakt deel uit van een Amerikaans bedrijf dat verkopers van over de hele wereld toelaat om hun koopwaar op het platform aan te bieden. Omdat er minder beperkingen gelden dan op pakweg eBay wekken ze de interesse van een breed scala verkopers.

Hun slagzin is dat iOffer een plaats is om te kopen, verkopen en handelen. Het verschil met andere veilingsites is dat ze mensen zelf laten onderhandelen met de verkoper, veeleer dan te werken met biedingen in de gebruikelijke zin van het woord.

Maar wat maakt deze marktplaats dan zo bijzonder? Anders dan bij de klassieke marktplaatsen ben je als koper niet altijd gebonden aan de aangeboden prijs. Talrijke verkopers nodigen de koper uit om zelf een bod te doen. Op die manier betaal je uiteindelijk de prijs waar jij je goed bij voelt!

Assortiment

De ideale online winkel biedt een breed assortiment aan producten aan. Als koper wil je natuurlijk het gebruiksgemak van alles op één plaats te kunnen vinden, in plaats van bij verschillende webshops te moeten kopen. Dan ben je bij iOffer alleszins aan het goede adres. Je kunt er letterlijk vrijwel alles kopen. iOffer biedt meer dan 100 miljoen producten aan in de meest uiteenlopende categorieën: vrouwenkleding, mannenkleding, schoenen, handtassen, kinderkleding, juwelen en horloges, beauty, gezondheid en haar, telefoons en accessoires.

Kwaliteit

Vaak zijn de koopjes op iOffer te goed om waar te zijn en soms zijn ze dat ook. Wanneer je bijvoorbeeld een dure merknaam tegen een spotprijs ziet, is het soms bang afwachten of het wel om de real deal gaat. Daarom doen koopjesjagers er goed aan om altijd de reviews van de verkoper uit te pluizen. Let daarbij ook op voor fake reviews van telkens dezelfde persoon, alleen bedoeld om het aantal sterren op te vijzelen.

Betaalmethoden

Een van de grootste bekommernissen bij online shoppen is veilig kunnen betalen. Op dat gebied kan je bij iOffer alvast op beide oren slapen. Afhankelijk van verkoper tot verkoper bieden ze de vertrouwde betaalmethodes aan zoals credit- en debet card en PayPal. De beschikbare betaalopties kunnen wel beperkt worden door de individuele verkoper. Onnodig te zeggen dat je beter altijd kiest voor een betaalmethode met klantenbescherming. In dat geval krijg je bij problemen zonder al te veel gedoe je geld terug van de betalingsprovider.

Levertijden en verzendkosten

Bij online aankopen zijn de levertijden vaak een doorslaggevende factor. Wanneer je koopt via iOffer is het belangrijk om te weten of de specifieke verkoper wel naar jouw locatie kan leveren, hoelang het duurt voor je je pakje op de mat hebt liggen en wat de verzendkosten zijn.

Op iOffer variëren de levertijden en verzendkosten naargelang de aanbieder. Aangezien je op de marktplaats verkopers vanuit alle hoeken van de wereld vindt, kom je met een beetje zoeken altijd wel uit bij een handelaar met redelijke levertermijnen. Hetzelfde geldt voor de verzendkosten. Ook deze variëren naargelang de verkoper. Een geïnformeerde consument is er twee waard. Het is dus geen overbodige luxe om wat research te doen naar de verzendkosten om de beste deal te doen.

BTW en douane

iOffer treedt slechts op als verbindingsluik tussen verkoper en koper. Zijzelf zijn niet verantwoordelijk voor de verzending en bieden dus geen garantie dat de weergegeven prijzen ook de uiteindelijke prijs is. Mensen die bestellen bij verkopers gevestigd buiten de EU komen zo weleens voor onaangename en dure verrassingen te staan.

Op pakjes die van buiten de Europese Unie komen, wordt tegenwoordig immers 15 euro invoerrechten aangerekend plus 21% btw. Tenzij de betrokken verkoper is aangesloten bij het zogenaamde Europese éénloketsysteem, maar dat is voor de verkopers op iOffer zelden het geval. Daarnaast rekent PostNL ook nog eens afhandelingskosten (4 euro voor online betalingen en 7 euro voor betaling in cash bij een afhaallocatie). Haal daarom altijd even je rekenmachientje erbij als je bij een ‘exotische’ handelaar koopt of ga op iOffer op zoek naar een Europese leverancier.

Retourneren

Omdat iOffer slechts een ‘marktplaats’ is, kunnen ze zelf geen producten terugbetalen of ruilen. De onafhankelijke verkopers op het platform zijn verantwoordelijk voor de verkoop, de levering én retourneren. Daarom moet je zelf altijd goed het retourbeleid van de betrokken verkoper nagaan alvorens een order te plaatsen.

iOffer helpt kopers dan ook niet wanneer ze een item willen retourneren, noch is er enige vorm van bemiddeling. Bij deze marktplaats betaal je rechtstreeks aan de handelaar, dus ingeval van problemen kan het platform niets doen. Je bent als consument dus compleet aangewezen op de goodwill van de verkoper in kwestie, wat retourneren soms kan bemoeilijken.

Gelukkig bestaan er tegenwoordig andere methodes om je geld terug te krijgen, zoals het indienen van een chargeback bij je creditcard maatschappij. Ook PayPal biedt afdoende kopersbescherming wanneer je bestelling niet wordt geleverd of niet aan de omschrijving voldoet.

Klantenservice

Als er één wet is waar we niet zo van houden en al zeker niet tijdens het online shoppen, dan is het wel de wet van Murphy: “Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan.” Maar als er toch een keertje iets misloopt, verwacht je natuurlijk de nodige professionele assistentie van een daadkrachtige klantenservice.

Dit is jammer genoeg waar het schoentje knelt bij iOffer. Omdat de marktplaats zelf niet bij de transactie betrokken is, moet je je rechtstreeks tot de verkoper wenden. Dat kan in het orderoverzicht in je account via de knop ‘Berichten’. Dat brengt met zich dat je wat betreft klantenservice bent overgeleverd aan de willekeur van de betrokken handelaar.

Ook hier is het dus aangewezen om de recensies van de verkoper door te nemen om te ontdekken of hun klantenservice al of niet iets voorstelt.

Finale conclusie over iOffer

Het grote voordeel van iOffer is dat je er vrijwel alles kunt kopen wat je hartje maar begeert. Het brengt verkopers en kopers van over de hele aardbol bij elkaar. Door dit opbod van aanbieders zijn de prijzen voor de consument relatief laag. Maar vanwege hun business model (gratis registratie van verkopers, weinig verificatie en rechtstreekse betalingen) is de marktplaats ook gevoelig voor niet zo bonafide handelaars. De reden waarom je soms negatieve dingen leest over iOffer is niet per se omdat het een slechte website is, maar eerder omdat er soms belabberde verkopers actief zijn.

Wie een slaatje wil slaan uit iOffer moet dus een beetje research doen naar de verkoper in kwestie door de recensies goed na te lezen. En als je je huiswerk een beetje doet, en bij een legitieme aanbieder koopt, is de kans groot dat je inderdaad waar voor je geld krijgt!

Geplaatst in Nieuws