Walmart investeert 50 miljoen in JD.com

De samenwerking tussen Walmart en JD.com lijkt soepel te verlopen. Walmart investeert opnieuw in JD.com. Naar verluidt zou dit een kleine vijftig miljoen dollar zijn. Deze investering lijkt meer een symbolisch gebaar, dan dat het echt een praktisch doel beoogt. Deze investering mikt op de positie van de e-commerce marktleider Alibaba.

11 procent van JD’s aandelen

Op dit moment beschikt Walmart over elf procent van JD’s aandelen. Afgelopen week maakte de Amerikaanse leider van de detailhandel tevens bekend dat het twee centrale fysieke vestigingen in de planning heeft staan. Een Chinese versie van het warenhuis Sam’s Club is hier één van. Daarnaast beloofde het Amerikaanse detailhandelconcern een two-hour delivery service voor bepaalde Chinese steden.

Two-hour delivery service

De investering van het Amerikaanse bedrijf zal ook worden besteed aan het realiseren van de two-hour delivery service. Deze service wordt geboden aan iedereen die in een straal van drie kilometer woont van een van de twintig fysieke winkels van Walmart. Aan het eind van 2016 moet het aantal fysieke winkels verdubbeld zijn.

walmart

Agressief vs. voorzichtig

Deze heftige manier van samenwerken is kenmerkend voor JD.com. Walmart staat echter bekend als zijnde log en voorzichtig. Retailers als Carrefour en Tesco zijn ten onder gegaan door de agressieve aanpak van JD en Alibaba.

De buitenstaanders lijken deze samenwerking op prijs te stellen, aangezien de aandelen 25 procent zijn gestegen sinds augustus 2015. In die tijd werd namelijk Yihaodian (de Chinese webshop van Walmart, waarmee ze wilden concurreren tegen de twee grootmachten) verkocht aan JD.com in ruil voor aandelen. Sindsdien heeft het Amerikaanse detailhandelconcern tot twee keer toe opnieuw geïnvesteerd.

 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,