Hoe zit het met de betrouwbaarheid van AliExpress? Dat is de belangrijkste vraag voor de consument om uiteindelijk een bestelling te plaatsen op de webshop. In deze paragraaf zal allereerst de buyer protection van AliExpress worden behandeld. Bij elke Chinese webshop is deze namelijk anders. Vervolgens worden van een aantal sites de ervaringen met AliExpress besproken.
Buyer Protection van AliExpress
AliExpress is één van de weinige webshops waar de buyer protection zeer duidelijk staat omschreven en daadwerkelijk ook de consument beschermd. Dit is bijvoorbeeld anders dan bij MiniInTheBox, waar de buyer protection niet zoveel voorstelt. Allereerst krijgt u uw geld terug als u het product niet hebt ontvangen, daarnaast krijgt u uw geld, of een deel ervan, terug als het ontvangen product afwijkt van de beschrijving op de webshop. Zie onderstaande afbeelding.
Daarnaast zijn er nog 4 afzonderlijke aspecten, die de verkopers aanbieden om u als consument te beschermen:
-
On-Time Delivery
De voornaamste kritiek op AliExpress is de relatief lange levertijd. Deze bedraagt soms wel meer dan 30 dagen. Toch is één van de garanties van de buyer protection die AliExpress biedt, dat het item op tijd wordt geleverd. Maar wat betekent dit? Bij elk product staat binnen hoe veel dagen de verkoper garandeert dat het product bij u bezorgd is. Zie boven de betaalmethoden op de onderstaande afbeelding.
Inderdaad, de verkoper garandeert u dat het product binnen 60 dagen is bezorgd. Heel fijn dat deze garantie kan worden gesteld, maar 60 dagen is toch echt heel lang om op het gekochte product te wachten. Dit stelt dus niet zo veel voor.
-
Returns & Refund
Is uw product anders dan in de beschrijving op de webshop staat beschreven? Dan kunt u dit aangeven bij de verkoper. Hieronder staat beschreven hoe dit precies in zijn werk gaat.
- Ga naar ‘My Orders’ en klik op ‘Open Dispute’. Zie onderstaand afbeelding.
2. Als het goed is, ziet u nu het onderstaande scherm staan. Klik op ‘Open Dispute’.
3. U bent nu op een pagina aangekomen, waar u uw klacht kunt indienen bij de verkoper.
-
Easy Returns
Als een product gelabeld staat met Easy Returns, betekent dit dat het op AliExpress gekochte product, terug gebracht kan worden naar een filiaal in Nederland. Ik ben echter nog geen product tegengekomen waar dit beleid op van toepassing is.
-
Guaranteed Genuine
Er zijn enkele verkopers op AliExpress die echte merkkleding van (o.a.) Nike verkopen. Als u dit product heeft gekocht, en u komt erachter dat de sneakers of kleding niet echt blijken te zijn, krijgt u het volle bedrag terug.
Al met al, een een relatief goede buyer protection, maar de 4 garanties die de verkoper aanbiedt, stellen niet heel veel voor.
Verkopers op AliExpress
AliExpress is een digitale markt waar verschillende verkopers hun producten aanbieden. Het is dus geen webshop, waar één verkoper alle producten verkoopt. Het is van noodzakelijk belang dat u erop let bij wie u een bestelling plaatst. De betrouwbaarheid van de verkoper op AliExpress wordt vaak twee keer genoemd. Deze betrouwbaarheid wordt uitgedrukt als percentage van de aantal positieve reviews. Zie onderstaande afbeeldingen.
AliExpress ervaringen
Er zijn diverse platforms waar ervaringen met AliExpress gedeeld kunnen worden. De recente reacties zijn over het algemeen positief: de producten worden veelal netjes afgeleverd. De nadelen die worden genoemd hebben voornamelijk betrekking op de kwaliteit. Soms voldoet een product niet aan de beschrijving op de webshop. Er zijn gevallen waarin dit met de verkoper wordt opgelost, maar er zijn ook mensen die een minder positieve ervaring hebben met de verkoper.
Wie eerder de zoektermen ‘AliExpress ervaringen’ heeft gebruikt, kwam hoogstwaarschijnlijk de tabletreview van de consumentenbond tegen. Waarom Google deze pagina laat verschijnen op de eerste pagina is een raadsel, aangezien het om een review gaat van twee gekochte tablets bij AliExpress. Wat opvalt zijn de reacties onder de review. Deze mensen delen hun ervaringen met AliExpress, die over het algemeen positief zijn. Toch vreemd dat de reacties onder een productreview grotendeels algemene ervaringen bevat met AliExpress.
Daarnaast zijn er ook een aantal buitenlandse reviewsites, zoals Trustpilot. Het overgrote deel van de bezoekers heeft negatieve ervaringen. De aard van de negatieve ervaringen verschilt toch per consument. Bij bijvoorbeeld MiniInTheBox was de kritiek voornamelijk gericht op de klantenservice. De klachten op Trustpilot gaan over de minimale buyer protection, geen goede klantenservice, niet geleverde producten of een gebrek aan kwaliteit van producten. Dat deze ervaringen zijn gedeeld, wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Er zijn namelijk ook positieve ervaringen en als koper moet u inderdaad alert zijn bij wie u producten koopt, omdat er verschillende verkopers zijn die niet allen even betrouwbaar zijn. Dat aspect is hierboven beschreven.
Bent u overtuigd? Ga dan gelijk naar het koopjes walhalla van AliExpress!
> Heeft u zelf ervaringen met Aliexpress? of heeft u een vraag? Laat hier een reactie achter.